بازی ترسناک و تاثیر آن بر جوامع و افراد از بعد روانشناسی

بازی ترسناک و معایب آن

امروزه علاقمندان به ژانر وحشت گسترده و زیاد شده اند، حالا می خواهد فیلم های ترسناک باشد و یا بازی ترسناک. ممکن است از نظر برخی افراد این موضوع چندان چیز خاصی نباشد و با خود بگویند که: چه اشکالی دارد؟! در هر صورت این هم یک نوع سرگرمی است.

شاید حتی خیلی ها از جنبه مثبت فقط به آن نگاه کنند و جوانب منفی بازی با ژانر ترسناک را در نظر نگیرند؛ اما آیا واقعا فیلم و یا همان بازی ترسناک می تواند ضرری بر انسان وارد کند؟

ما امروز قصد داریم که به این موضوع بپردازیم.

 

بازی ترسناک

چیزی که انکار نشدنی است آن است که خیلی از افراد (به خصوص نوجوان ها) شیفته ژانر وحشت هستند؛ هر چیزی وقتی در حد متعادل باشد، نه تنها آسیب و زیانی به همراه ندارد، بلکه می تواند مفید هم واقع شود...اما می دانیم که در اکثریت مواقع، افراد زیاده روی می کنند.

اما دلیل این حجم از شیفتگی چیست؟!

 

بازی ترسناک، یک شبیه ساز امن

فیلم و یا بازی ترسناک همانند یک تونل وحشت در یک شهربازی هستند؛ مخاطب از درون و به صورت ناخود آگاه می داند که قرار نیست واقعا در خطر باشد و آسیبی ببیند، اما در کنارش آدرنالین بدنش ترشح و تامین می شود.

یک بازی ترسناک درست درمون می تواند شما را تا سر حد مرگ بترساند اما در واقع شما در یک جای امن و نرم و گرم نشسته اید بدون آن که واقعا در خطر باشید؛ تکرار همچین موضوعی می تواند حتی برای یک فرد معتاد به آدرنالین، اعتیاد آور باشد!

 

بازی ترسناک واقعیت مجازی

 

تحلیل بازی ترسناک از بعد روانشناسی

نکته عجیب ماجرا دقیقا همین جا است که چطور می توان از چیزی لذت برد که قادر است شما را از جای بپراند و یا اصلا چطور همچین چیزی ممکن است؟!

در واقع حقیقت پشت پرده از این قرار است که کارگردانان و نویسندگان بازی های ترسناک لحظه به لحظه داستان و صحنه های بازی را با تحقیق بر روانشناسی ترس جلو می برند؛ مکان هایی تاریک و کم نور، نویز (صدا) هایی زیر که فقط ناخودآگاه شما متوجه آن ها می شود و موجوداتی عجیب الخلقه که قصد کشتن شما را دارند و...اینطور بگویم که این نویسندگان، به مطالعه و تحقیق درباره شما می پردازند تا در نهایت از ترس های شما بر علیه خودتان استفاده کنند!

تمامی این ها می توانند و قادر هستند که روان و روحیه انسان (به خصوص افراد حساس) را مورد آزار و اذیت قرار دهند.

 

بازی ترسناک از بعد روانشناسی

بازی ترسناک و کابوس های ناتمام

در حالت معمول و در ژانر های دیگر بازی ها، ما شاهد آن هستیم که محدودیت ها کمتر، آزادی بیشتر بر گیمر ها اعمال می شود؛ حالا می خواهد شخصی سازی باشد و یا حرکات و...به عبارتی شما در ژانر های دیگر کنترل بیشتری دارید، یعنی این شما هستید که بازی را به کنترل خود در می آورید، اما در بازی ترسناک این او است که شما را تحت کنترل خویش در می آورد!

قطعا تمامی این ها در دراز مدت اثر مخربی بر ذهن و روان انسان خواهد گذاشت و حتی می تواند زندگی روزمره و عادی را دچار اختلال کند، زمانی که شما حتی در رختخواب خود نتوانید با خیال آسوده استراحت کنید و یا در حمام مدام یک صحنه وحشتناک که از قضا بر گرفته از همین بازی های ترسناک نیز هستند، پیش چشمانتان رژه برود، آن وقت است که کابوس واقعی هم شروع خواهد شد!

 

بازی ترسناک جدید

بازی ترسناک برابر با بالاتر رفتن سطح استرس

باید این واقعیت را قبول کرد که در کنار تمامی آن لذت ها و هیجان ها، کلی ضرر و زیان خوابیده است که ما از آن ها بی خبریم؛ یکی از این ضرر ها، استرس است.

فیلم و یا بازی ترسناک توانایی این را دارد که از شما یک آدم استرسی بسازد، حتی اگر ذاتا چنین فردی نباشید، در دراز مدت می تواند این کار را برایتان انجام دهد آن هم بی هیچ چشم داشتی!

 

بازی ترسناک استرسی

 

افزایش احتمال خطر سکته قلبی

بله! شاید برایتان باور کردنی نباشد اما یک شخص می تواند در حین بازی کردن آن هم در ژانر ترسناک، احتمال سکته قلبی را به جان بخرد (خصوصا اگر آدم حساسی باشد)!

شاید بپرسید چگونه؟!

باید بگویم که زمانی که در یک بازی ترسناک جامپ اسکر (زمانی به ناگه چیزی مقابل شما ظاهر می شود و باعث از جا پریدنتان می شود) می تواند کاری کند که برای یک لحظه هم شده دیگر ضربان قلب خود را حس نکنید اما وقتی کمی به خود می آیید متوجه شوید که قلبتان در هر ثانیه هزاران بار می تپد!

در این صورت اصلا بعید نیست که فرد بازیکن را در خطر سکته قلبی بی اندازد؛ خصوصا اگر این شخص فردی باشد که سابقه این بیماری را قبلا داشته است و یا به سلامتی خود کمتر اهمیت دهد، این احتمال بیشتر و بیشتر هم افزایش پیدا می کند.

 

بازی ترسناک و خطر سکته قلبی

در نهایت چیزی که می خواهم بگویم این نیست که فیلم ها و یا بازی های ترسناک را به هیچ عنوان انجام ندهید و یا فقط از ضرر های این ژانر بگویم؛ همانطور که قبلا نیز گفتم، هر چیزی اگر در حد تعادل باشد نه تنها مضر نیست بلکه می تواند مفید هم باشد، اما هم من می دانم هم شما که (خصوصا نوجوان ها) تعادل برایشان تقریبا بی معنی است و پیشگیری نیز بهتر از درمان است!

نویسنده: میویس.

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده
سپیده گفت:
من به جز بازی ترسناک با هیچ بازی دیگه‌ای حال نمیکنم

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش