بازی در زندگی و نقش آن در شادابی و سلامت جسمانی و روانی جامعه

بازی در زندگی و نقش آن در شادابی و سلامت جسمانی و روانی جامعه

بازی در زندگی و نقش آن در شادابی و سلامت جسمانی و روانی جامعه

در دنیایی مملو از مسئولیت­ها و ضرب الاجل­ها؛ یافتن لحظاتی برای بازی کردن می­تواند مانند یک لذت مفید باشد. با این حال؛ تحقیقات نشان می­دهد که درگیر شدن در فعالیت­های بازی می­تواند تاثیر عمیقی بر سر زندگی و رفاه کلی ما داشته باشد. چه پرتاب کردن فیریز بی (دیسک پرنده) در پارک؛ چه ساختن یک قلعه شنی در ساحل و یا غوطه­ ور شدن در یک بازی رومیزی با دوستان؛ بازی به ما این اجازه را می­دهد تا وارد دنیای کودک درون خود شویم و شادی و آزادی را تجربه کنیم.

 

بازی در زندگی و نقش آن در شادابی و سلامت جسمانی و روانی

 

بازی اغلب به عنوان چیزی برای کودکان در نظر گرفته می­شود اما مزایای آن بسیار فراتر از دوران کودکی است. در بزرگسالی؛ ممکن است سنگینی مسئولیت­های خود را احساس کنیم و از لذت­های ساده بازی جدا شویم. با این حال؛ گنجاندن بازی در زندگی ما می­تواند تاثیر قابل توجهی بر سر زندگی ما داشته باشد.

درگیر شدن در فعالیت­های بازی می­تواند فواید سلامت جسمانی زیادی داشته باشد. از ورزش گرفته تا شرکت در فعالیت­های تفریحی؛ بازی کردن باعث تشویق به حرکت و ورزش می­شود. از مفید ترین و بهترین آثار بازی در زندگی این است که این فعالیت بدنی به بهبود سلامت قلب و عروق؛ تقویت ماهیچه­ ها و افزایش انعطاف پذیری کمک می­کند.

علاوه بر این؛ بازی در زندگی می­تواند سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کند. وقتی درگیر فعالیت­های شادی می­شویم؛ بدن ما اندورفین (هورمون های آرامبخش و مسکن­های طبیعی بدن) ترشح می­کند که نه تنها خلق و خوی ما را بالا می­برد؛ بلکه سیستم ایمنی ما را نیز تقویت می­کند. این می­تواند منجر به کاهش خطر بیماری و سطح بالاتری از رفاه کلی شود.

فواید بازی و تاثیر بر سلامت جسمانی

فواید روانی بازی در زندگی و عملکرد شناختی آن

 

بازی در زندگی کردن تاثیر عمیقی بر سلامت روانی و عاطفی ما دارد که باعث می­شود به نوعی یک خروجی برای استرس فراهم شود و اینگونه به بهبود خلق و خوی ما کمک می­کند. هنگامی که بازی می­کنیم؛ مغز ما هورمون­های اندورفین را آزاد می­کند؛ انتقال دهنده­های عصبی که مسئول ایجاد حس لذت و شادی هستند. این ترشح مواد شیمیایی حس خوب؛ نه تنها خلق و خوی ما را بهبود می­بخشد؛ بلکه به افزایش نشاط و شادابی ما نیز کمک می­کند.

علاوه بر این؛ بازی خلاقیت و مهارت­های حل مسئله را تحریک می­کند. وقتی درگیر فعالیت­های بازی می­شویم؛ به تخیل خود شوک وارد می­کنیم و خود را به چالش می­کشیم تا خارج از چارچوب فکر کنیم. این تحریک ذهنی می­تواند عملکرد شناختی را تقویت کند و توانایی ما را برای سازگاری و حل مسئله در جنبه­ های مختلف زندگی بهبود بخشد.

تحقیقات نشان داده است که بازی کردن تاثیر مثبتی بر عملکرد شناختی دارد. فعالیت­های بازی که شامل حل مسئله؛ تفکر انتقادی و خلاقیت (و همینطور گاهی سرگرمی) می­شود می­تواند توانایی­های شناختی مانند حافظه؛ توجه و تصمیم گیری را افزایش دهد. با درگیر شدن در بازی؛ مغز خود را تمرین می­دهیم و آن را تیز و چابک نگه می­داریم.

علاوه بر این؛ بازی با افزایش بهره ­وری و نوآوری مرتبط است. وقتی به خود اجازه بازی و کاوش می­دهیم؛ روی خود را به سمت ایده­ ها و دیدگاه ­های جدید باز می­کنیم. این می­تواند منجر به بهبود مهارت ­های حل مسئله و توانایی تفکر خارج از چارچوب در زندگی شخصی و حرفه ­ای ما نیز شود.

فواید روانی بازی کردن و عملکرد شناختی آن

به عنوان یک تسکین دهنده استرس بازی کنید.

یکی از مهمترین مزایای بازی کردن؛ توانایی آن در کاهش سطح استرس در بدن است. درگیرشدن در فعالیت­های بازی؛ استراحت بسیار مورد نیاز از مسئولیت­ های روزانه ما را فراهم می­کند.

فعالیت های بازی گونه تنش را از بین می­برد و به کاهش فشار جسمی و روحی ناشی از استرس کمک شایانی می­کند.

هنگامی که بازی می­کنیم؛ بدن ما اندورفین ترشح می­کند که به عنوان کاهش دهنده استرس طبیعی عمل می­کند. این اندورفین­ ها باعث ایجاد حس خوب و آرامش در ما می­شوند و به کاهش احساس اضطراب و استرس کمک می­کنند. با گنجاندن بازی در زندگی خود؛ می­توانیم استرس را بهتر مدیریت کنیم و سلامت کلی روحی و روانی خود را بهبود ببخشیم.

فواید اجتماعی بازی

بازی نه تنها برای ما سودمند است؛ بلکه باعث تقویت ارتباط اجتماعی و احساس تعلق می­شود. درگیر شدن در فعالیت­ های بازی با دیگران به ما این امکان را می­دهد که روابط معنادار و حمایتی ایجاد کنیم؛ احساس انزوا را کاهش دهیم و اشتیاق خود را برای زندگی افزایش دهیم.

بازی با یکدیگر؛ تجربیات و خاطرات مشترک ایجاد می­کند و پیوندهای بین افراد را تقویت می­کند. خواه انجام یک ورزش گروهی؛ شرکت در یک فعالیت گروهی یا صرفا درگیر شدن در یک مکالمه بازی گونه باشد؛ بازی تعامل اجتماعی را تشویق می­کند و ارتباطات را ایجاد می­کند.

علاوه بر این؛ بازی می­تواند مهارت­ های ارتباطی و همدلی را افزایش دهد. از طریق بازی؛ ما یاد می­گیریم که به دیگران گوش دهیم؛ درک کنیم و با آنها همکاری کنیم. این می­تواند روابط ما را بهبود بخشد و حس رفاقت و اتحاد را ایجاد کند.

 

۵
از ۵
۱۴ مشارکت کننده
Hooman Arian گفت:
عالی بود
    مدیریت گفت:
    با تشکر از توجه شما
مهیار گفت:
واقعا بازی تو روحیه آدم خیلی تاثیر داره

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش