اتاق فرار و تفاوت آن با بازی محیطی ، مهم ترین تفاوت میان این دو

اتاق فرار

برای مشخص کردن تفاوت بین این دو موضوع، ابتدا بهتر است که به تعریف هر کدام، جدا جدا بپردازیم. اتاق فرار ها امروزه در جوامع مختلف به شدت رواج پیدا کرده و گسترده شدند، حتی در ایران.

اما احتمالا برای شما نیز سوال شده است تا به حال که اتاق فرار چیست؟!

اتاق فرار یا همان اسکیپ روم (Escape Room) فضایی را در اختیار شما که بازیکن هستید، قرار می دهد؛ سپس معما و چالش هایی را پیش روی شما می گذارد. این معما ها غالبا حالت پازل گونه دارند و همچنین اکثر آن ها بدون وسیله الکترونیکی، نظیر:موبایل، اینترنت و...حل می شوند.

البته استثنا هایی نیز ممکن است در این بین وجود داشته باشد.

 

اتاق فرار چیست

در واقع می توان این چنین گفت که اتاق فرار ها چه از نظر محتوا، ایده و یا خط داستانی برگرفته شده است از بازی های کامپیوتری و تخیلی.

همچنین اسکیپ روم برای نخستین بار در سال 2007 و در کشور ژاپن راه اندازی شد...

در این نوع از بازی، اشخاصی که در اصل طراح و تولید کننده هستند، برای شما بازه زمانی را مشخص نموده و شما اگر در طی زمانی که برایتان تعیین کرده اند، بازی را تمام نکنید، بازنده محسوب می شوید!

 

اسکیپ روم

 

بازی محیطی

بازی محیطی (Alternative Reality Game) در اصل می توان گفت تفاوتی با اسکیپ روم ندارد؛ بلکه خود اسکیپ روم یک زیر شاخه و بخشی از بازی محیطی است!

بازی محیطی آن قدر زیر شاخه های مختلف و گسترده دارد که محدودیتی را شامل نشود.

 

بازی محیطی چیست

بازی محیطی آن قدر ژانر های زیادی را دارا است که اگر بخواهیم برایتان لیستشان کنیم، احتمالا تا خود صبح طول بکشد؛ با این حال، تعداد شناخته شده و محدودی را در اختیارتان قرار می دهیم:

1-بازی محیطی در ژانر (تبلیغاتی)

2-بازی محیطی در ژانر (مردمی)

3-بازی محیطی در ژانر (تولیداتی)

4-بازی محیطی در ژانر (تک نفره)

5-بازی محیطی در ژانر (آموزشی)

همانطور که گفتیم، بازی محیطی ژانر هایش گسترده تر از این حرف ها است؛ اما تعریف مستقل و درست درمون بازی محیطی چیست؟

بازی محیطی همان قایم باشک های ایام کودکی است، همان گرگم به هوا و هفت سنگ هایی که تمامی انسان های روی زمین حداقل برای یک بار هم که شده آن ها را بازی کرده اند.

بازی محیطی همچنین می تواند شکل های ترکیبی دیگری داشته باشد...داستان هایی که شما باید به عنوان شخصیت هایش جای بگیرید و از پس چالش ها و معما هایش بر بیایید؛ از طریق ایمیل ها، پیامک ها و حتی وب سایت ها خط داستانی را پیش ببرید.

 

بازی محیطی قدیمی

 

تفاوت اتاق فرار با بازی محیطی

با همه این ها، تفاوت اصلی و مهم بین اسکیپ روم و بازی محیطی در این است که همانطور که گفتیم اتاق فرار ها محدود تر از بازی های محیطی هستند؛ چه از نظر مکانی، چه زمانی و حتی چه ژانر و موضوع!

بازی محیطی مانند اسکیپ روم تنها به سرگرمی ختم نمی شود؛ از بازی های محیطی می توان در زمینه های زیادی استفاده کرد، حتی تبلیغات!

در واقع می توان گفت که بازی محیطی حتی صرفا یک بازی نیز محسوب نمی شود؛ اینکه شما بتوانید یک تجربه چند جهته چه از نظر حسی، چه از نظر مکانی و چه از نظر زمانی داشته باشید، یک چیزی فرای بازی کردن عادی است.

 

اتاق فرار و بازی محیطی

مهم ترین بخش یک بازی محیطی، بخش همکاری و مشارکت اجتماعی آن است؛ طریقه بازی محیطی بازیکنان را وادار می کند که خویش را از نظر هوش اجتماعی تقویت کنند.

سناریو های هوشمندانه ای که در بازی محیطی طراحی و پردازش می شوند، آن قدر خاص و برنامه ریزی شده هستند که شما را خواه نا خواه وارد مشارکت ها و فعالیت های تیمی می کند!

 

بازی محیطی و هوش اجتماعی

 

تفاوت دیگر بازی محیطی با اتاق فرار

اتاق فرار، همان طور که از عنوانش نیز پیدا است، تنها خواسته ای که از شما  دارد این است که بتوانید از محیطی که در آن قرارتان داده اند، فرار کنید؛ در حالی که در یک بازی محیطی گاها حتی فرار کردنی در کار نیست و خواسته سناریو گردان بازی از شمای بازیکن، هر چیز دیگری می تواند باشد!

حتی گاها شما در این نوع از بازی، باید مکان های جدید را کشف کنید، از مهارت های مختلف خود نهایت استفاده را کنید و ذهن خود را برای هر چیزی آماده کنید.

تاریخچه اتاق فرار و بازی محیطی

شاید تا به کنون خودتان متوجه شده باشید که بازی محیطی خیلی خیلی قدمت بیشتری دارد نسبت به اتاق فرار ها...درست است که امروزه اتاق فرار ها محبوبیت و شهرت بیشتری در سر تا سر دنیا دارند و اگر همین امروز بخواهید در یک اسکیپ روم شرکت کنید، به راحتی و در عرض چند دقیقه می توانید بلیط بخرید، اما چه بخواهیم و چه نخواهیم، خود اتاق فرار حتی زیر مجموعه بازی محیطی قرار دارد!

در واقع، تاریخچه بازی محیطی به سال  1970 و در کشور ژاپن باز می گردد؛ در حالی اتاق فرار ها در سال 2007 به وجود آمدند.

 

تاریخچه اتاق فرار

 

در هر صورت، با تمامی تفاوت هایی که این دو با یکدیگر دارند، اما باز هم جفتشان جذابیت های خود را دارند و چه کسی است که بگوید از این نوع بازی ها لذت نمی برد؟!

نویسنده: میویس.

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده
مهدی گفت:
مقاله خیلی خوبی بود ممنون
    مدیریت گفت:
    ممنون از دیدگاهتون.
ویدا گفت:
مثل همیشه جالب و عالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش