گنج داریوش سوم | بزرگ ترین گنج گم شده ایران کجا است؟

گنج داریوش سوم

تا به حال، چیزی درباره بزرگ ترین گنج ایران شنیده‌اید؟ آیا می دانستید که هم اکنون ایران دارای گنجی است که همچنان نهفته باقی مانده و هیچکس حتی نمی تواند با حدس و گمان محل تقریبی آن را بگوید؟ این گنج که به (گنج داریوش سوم) نیز شناخته می شود، یکی از جالب ترین و شگفت انگیز ترین داستان ها را پشت خودش دارد که بازگو کردن آن خالی از لطف نیست!

 

گنج داریوش سوم

 

 

سر گذشت داریوش سوم هخامنشی

داریوش سوم هخامنشی که 380 سال پیش از میلاد مسیح به دنیا آمده بود، به دارا و یا دارای دارایان نیز معروف بود؛ پدر او (آرشام) و مادر او (سی سی گامبیس) نام داشتند... آرشام و سی سی گامبیس هر دو خون هخامنشی در رگ هایشان جاری بود، چرا که آرشام نوه داریوش دوم و همسرش نیز دختر اردشیر دوم بودند.

336 سال پیش از میلاد بود که بعد از مرگ اردشیر چهارم، داریوش سوم پادشاه ایران زمین و مصر شد و مراسم تاج گذاری برای وی برگزار شد؛ (باگواس) که وزیر او بود، بارها تلاش کرد که داریوش را مسموم کند و به قتل برساند اما عاقبت موفق نشد و داریوش سوم، باگواس را مجبور کرد که همان زهری که قرار بود خودش را سرنگون کند را بنوشد. در منابعی گفته شده است که دلیل اصلی و انگیزه باگواس از این کار، برخی از رفتار های داریوش بوده است؛ چرا که داریوش از دستور های وی سرپیچی می کرده و در نهایت نیز با به قتل رساندن باگواس، استقامت خود را تثبیت نمود.

در همین دوران بود که داریوش با مشکل جدیدی رو به رو شد؛ آن هم طغیان مصریان بود!

در اوایل سال 334 پیش از میلاد مسیح، داریوش مصمم شد که این طغیان را از بین ببرد و در نهایت نیز موفق شد؛ سپس به ایران زمین بازگشت تا برای خود مقبره‌ای بسازد...

 

در همین دوران بود که شاید غرور کاذب باعث یکی از بزرگ ترین اشتباهات داریوش سوم شد؛ چرا که آتنی ها در همین مسیر از او برای مقابله با (اسکندر مقدونی) درخواست کمک کردند و به او هشدار دادند اما داریوش به آن ها اعتنایی نکرد.

در منابع مختلف آمده است که دلیل بی اعتنایی داریوش به آتنی ها این بوده است که اسکندر مقدونی را خام و ضعیف می دانسته... در واقع داریوش سوم عاقبت به آتنی ها کمک می کند اما شاید بتوان گفت که این کمک وی از وقتش گذشته بود؛ چرا که اسکندر در آن زمان بیشتر دولت شهر های یونان را به تصرف خویش در آورده بود...دیری نگذشت که اسکندر پس از به تصرف در آوردن یونان، به ایران زمین نیز هجوم آورد!

 

داریوش سوم

 

 

داریوش سوم تسلیم نشد و در هگمتانه، ارتش و سپاه بزرگی برای خودش تشکیل داد؛ متاسفانه با حمله اسکندر مقدونی به این سرزمین هگمتانه (همدان امروزی) نقشه داریوش به خاک نشست!

در همین نقطه بود که داریوش سوم عاقلانه دید که به سمت شرق بگریزد؛ پس با (بسوس) و جمعی از بزرگان دیگر هخامنشی، بر ارابه‌ای سوار شد و گریخت... بسوس که در رویای پادشاهی را در سر می پروراند و از سوی دیگر، حسابی از حمله اسکندر مقدونی ترسیده بود، در نزدیکی دامغان، داریوش را زخمی نمود و بعد به سمت باختر حرکت کرد تا به عنوان اردشیر پنجم به حکومت برسد.

در همچین شرایطی بود که اسکندر مقدونی موفق شد به کاروان داریوش سوم برسد، اما دیری نگذشت که متوجه شد داریوش به قتل رسیده و مرده است.

 

اسکندر مقدونی

 

راز گنج داریوش سوم هخامنشی

تا این جا به خلاصه‌ای از سرگذشت زندگی داریوش سوم، که آخرین پادشاه هخامنشی هم بود پرداختیم. اما پس ماجرای گنج داریوش سوم چه می شود؟!

بر اساس اسناد تاریخی که بر جای مانده است، گفته می شود که اسکندر مقدونی موفق شد که بخشی از گنج داریوش سوم را بیابد... او در پارسه حدود 9 هزار تالنت طلا 40 هزار تالنت نقره به دست آورد که ارزش هر تالنت در حدود 2.26 کیلو گرم است؛ یعنی می توان گفت چیزی حدود هزار تن جواهرات و غنیمت! و این تنها یکی از غنیمت هایی بوده است که از یکی از بزرگ ترین شهر های هخامنشی به تاراج رفته است!

گویا داریوش سوم، پیش از رسیدن اسکندر مقدونی به پارسه، همراه با آن کاروانی که به سمت شرق حرکت می کردند، گنجینه های خویش را نیز با خود حمل می کرده... اما پس از آن که احساس خطر می کند، دستور می دهد که تمام جواهرات، طلا ها و کل دارایی‌اش را در اطراف شهر هگمتانه پنهان و دفن نمایند و همین موضوع سبب شد که اسکندر مقدونی پس از تصرف هگمتانه نتواند هیچ اثری از این گنج بیابد.

 

و پس از آن بود که تا به امروز هیچ بنی بشری نتوانسته است این گنج را پیدا کند...

گنجی که بر طبق گفته مورخان و پژوهش گران، چیزی معادل با نیمی از کل دارایی هخامنشیان بوده و افراد بسیار زیادی هم تلاش نموده‌اند که این گنج را بیابند؛ یکی از این افراد، سرداری رومی بود به نام (مارکوس کراسوس) که 250 سال پس از این ماجرا، با سلسله اشکانیان جدل کرد تا بتواند به این ثروت عظیم دست یابی پیدا کند.

 

بزرگ ترین گنج ایران

 

کارکوس آنتونیوس که به مارک آنتونی معروف بود و یکی از قدرتمند ترین فرمانده های نظام روم بود، شانس خود را برای یافتن گنج داریوش سوم آزمایید و باز هم به نتیجه‌ای نرسید!

افراد دیگری از جمله: نرون، پادشاه روم و ژولیوس سزار، سیاست مدار و دیکتاتور جمهوری روم و محمد رضا شاه پهلوی تمام تلاش خود را بر این گذاشتند که این گنجینه را پیدا نمایند و سر انجام کار، دست از پا دراز تر با شکست مواجه شدند.

 

مارک آنتونی

 

گنج داریوش سوم کجا است؟!

اگرچه می توان محل تقریبی این گنج را در نزدیکی همدان امروزی دانست، اما چندان فرقی ندارد که بدانیم و یا نه... گویا این نفرینی است که باعث می شود این گنج که از قضا به گنج داریوش سوم معروف است، تا به ابد یک معما باقی بماند!

 

سال ها و حتی قرن ها از اتفاقات مربوطه می گذرد و حتی افرادی که تجهیزات مناسب را با خود به همراه داشته‌اند، نتوانسته‌‌اند حتی ذره‌ای به یافتن گنج داریوش سوم نزدیک شوند.

اما آیا از نظر شما این امکان وجود دارد که روزی گنج داریوش سوم هخامنشی یافت شود؟! و یا حتی پیدا شده باشد اما همچنان سر پوشیده باقی مانده باشد؟

نویسنده: میویس.

منابع:

 

Delta.ir

Wikipedia.org

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده
M.r گفت:
عجب متن جالبی بود نمیدونستم این موضوع رو باز هم از این متن ها بزارید
    اصغری گفت:
    قشنگ تابلو پول میگیری پیام میزاری
اسماعیل گفت:
با سلام سرگذشت داریوش سوم بسیار پیچیده است به نظر من این گنج هم پیدا میشه مثل گنج غار کلمو کره لرستان که به دست یک روستایی پیدا شد بعد از ۲۵۰۰ سال شاید این گنج هزاران سال دیگر زیر خاک مدفون بمونه
    مدیریت گفت:
    بله واقعا داستان عجیب و پر رمز و رازی داره.
    Mr گفت:
    بریم خودمون سراغش تا کسی پیداش نکرده
شمس الله خان قاتل گنج های پیدا نشده گفت:
اون مسیر نوبران پر از گنجه مسیر جاده همدان اینقد گنج داره که نگو یک ادم پایه پیدا بشه خودم پیداش کردم
سعید گفت:
چه مهندسی در مخفی کردن گنج به کار رفته که هنوز کسی نتونسته پیدا بکنه
بهنام گفت:
چقدر رومی ها علاقمند بودن که گنج رو پیدا بکنند و هربار شکست خوردن
هیچکس گفت:
ای بابا گنج کجا بود شما هم فیلم کردید مردمو
کیوان گفت:
هر موقع اهرام ثلاثه مصر رمز گشایی شد اینم میشه
علیرضا گفت:
مطالب زیبایی بود که نشان داد برای بدست آوردن قدرت و البته پیدا کردن گنج واقعی به جان هم رحم نکردند
احمدرضا گفت:
مطالب عالیه ولی ای کاش بصورت پاتکست هم بزارید برای ما که مدام در حال رانندگی هستیم
    مدیریت گفت:
    به زودی این قابلیت هم به سایتمون اضافه میشه.
بهنام گفت:
با سلام
به قدری مطالبتون جذاب و قابل پیگیری هستن که بنده رو جذب خودش کرده و هرروز در حال پیگیری مطالب شما هستم امیدوارم که به همین روال مطالبتون با جذابیت بالا ادامه دار باشه ممنون از شما/

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش