بازی های خوب و بازی هایی که هیچوقت به پایان نمیرسن

بازی های خوب و بازی هایی که هیچوقت به پایان نمیرسن

سلام به همه گرگراکیای عزیز دل برادر. امروز هم اومدیم با یه مقاله باحال در مورد بازی هایی که هیچوقت تمومی ندارن و اصلا قرار نیست که ول کنن و تا قیام قیامت ادامه دارن.

جونم واستون بگه که اگه دقت کرده باشین، حسی واسه دوره کوتاهی هم که شده باشه، قلب و ذهن ما رو بازی های خوب که پایانی ندارند، تسخیر کرده و انگار ما رو تو یه سفری بی پایان میبرن که از همه جوانب واسمون تجربه ای بی نظیر به ارمغان میارن.

بازی جدید

البته برخلاف خیلی از بازی های خوب که به شکل سنتی، یه داستان کاملا واضح  و مشخص و پایانی سفید دارن، بازی هایی که پایان ندارند، میتونن واسه ساعت ها یا حتی برای روزها و ماه ها هم که شده، حسابی تو رو درگیر خودش کنن و یه ماجراجویی توپ و بی پایان بهت هدیه بدن تا بتونی نهایت لذت و هیجان بدست بیاری.

بازی قدیمی

 در ادامه ما قصد داریم که عمیق تر به دنیای بازی هایی که پایانی ندارند، از بعد روانشناسی و همچنین مزایا و معایبش بپردازیم.

 

تعریف و نمونه هایی از بازی های خوب و بی پایان

اول اینکه بهتره بدونید بازی هایی که پایانی ندارند، معمولا به عنوان بازی های جهان باز یا (SandBox) شناخته میشن. بازی های جهان باز ژانری از بازی های ویدئویی اند که دل دنیای مجازی رو از وسط باز میکنه و به ماجراجویی و تعامل با بازیکنان این دنیا می پردازه. بازی هایی که پایانی ندارند، هدف ثابت یا پایان قطعی ندارند. در عوض، به بازیکنان این آزادی عمل رو میده که تو هر محدوده ای از بازی هر کاری که دوست دارن انجام بدن و به دنبال هر ماجراجویی که دنبالشن برن. میشه گفت دقیقا همین چیزاس که باعث جذابیت بازی هایی که پایانی ندارند میشه به طوری که بهت اجازه میده اهداف خودتو تعیین کنی و داستان خودتو شکل بدی.

بازی بی پایان

(Minecraft)

اصن نداریم کسی رو که واسه یه بار هم شده اسم ماینکرافت (Minecraft) رو نشنیده باشه. ببین فقط اینو بهت بگم که اگه تا الان بازی نکردی، واقعا نصف عمرتو به فنا دادی ! خدایی دیگه بازی بهتر از ماینکرافت مگه داریم ؟ این بازی دقیقا از اون دسته از بازی های خوب هست که هر کاری بخوای می تونی توش انجام بدی هرررکاری !

بازی ماینکرافت

 از دسته بازی های خوب که پایانی ندارند و دنیای این بازی از بلوک سازی تشکیل شده و این امکان بهت میده که خودت دست به استخراج هر منابعی که وجود داره بزنی. با تک تک آیتم ها دست به ساختار سازی بزنی و حتی با موجوداتی مثل گوسفند و گرگ تعامل داشته باشی. (کاملا جدی) تو ماینکرافت امکانات تمومی نداره و این قابلیت بهت داده میشه که بتونی هر چیزی از جمله خونه های خیلی ساده تا حتی یک شهر بسازی ! یا حتی برای شکست دادن دشمنایی که تو بازی بهش برمیخوره بپردازی. بازی ماینکرافت سری های مختلفی داره و خلاصه اینطور بگم که جذابیت های این بازی یکی دوتا نیست و تا ابد و یک روز میتونی به این بازی بپردازی و حسابی ازش لذت ببری و کلی کیف کنی.

دشمنان در ماینکرافت

(No Man’s Sky) 

یکی دیگه از بازی های خوب که پایانی ندارند، بازی آسمون هیچ مردی (No Man’s Sky) عه که کلی هم معروفه (البته شاید اونقدرام تو کشور خودمون معروف نباشه ؛ راستش خودمم خیلی نتونستم باهاش ارتباط بگیرم و بازی کنم) ولی جزء بازی های خوب هستش که طرفدارای خاص خودشو داره.

یک نوع بازی اکتشافی که توی یک کهکشان پر از سیاره اتفاق می افته. بازیکنان تو این بازی این امکان دارن که به سیستم های ستاره ای مختلفی سفر کنن و به هر سیاره و ستاره که میخوان حمله کنن و انتقام خون یوندو (شخصیتی که تو سری فیلم های محافظان کهکشان نقش پدر خونده پیتر کویل) بگیرید.

بازی نو منز اسکای

بازی هایی که پایانی ندارند از بعد روانشناسی

جالبه بدونید که از دیدگاه روانشناسی، جذابیت بازی هایی که پایانی ندارند، در توانایی آنها برای استفاده از میل ذاتی ما برای کنجکاوی و ماجراجویی، خلاقیت و تسلط کامل پنهون شده است. بازی هایی که پایانی ندارند، حس آزادی و اختیار عمل بهت هدیه میدن و بهت این اجازه رو میدن که تجربیات و روایت های خودتو شکل بدی و بهت رنگ و طراوت ببخشی.

بازی ها از بعد روانشناسی

 علاوه بر این، بازی هایی که پایانی ندارند، اغلب عناصری از سیستم های پیشرفت و پاداش تو خودشون جا میدن تا یجورایی بهت این انگیزه رو بدن تا برای دستیابی به اون هدف هایی که از پیش خود بازی طراحی کرده، تلاش بیشتری انجام بدی. سیستم بازی هایی که پایانی ندارند، ارتقای سطح (لول)، باز کردن توانایی های جدید و بدست آوردن یه سری آیتم هایی که شاید خیلی کمیاب باشه.

 

مزایا بازی های بی پایان

همونطور که در موردش بهتون گفتم این دسته از بازی هایی که پایانی ندارند، علاوه بر اینکه میتونه بسیار برای طرفدارای خودش جذاب باشه، یکسری مزایا و معایب خاص خودشو داره که ما اینجا از دیدگاه طرفداراش بهش می پردازیم.

 

مزایا

آزادی و خلاقیت : بازی هایی که پایانی ندارند، مثل یک جعبه شیرینی میمونه که دوست داری مثلا از هر نوعش یدونه برداری و بندازی بالا. دقیق تر بخوام بگم ، بازی هایی که پایانی ندارند، فضایی در اختیارت قرار میده که بتونی خیلی راحت خلاقیت خودتو آزاد کنی و با هر تخیلی که تو ذهنت داری دست به هر اقدامی بزنی و کشفش کنی.

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده
ارغوان گفت:
ممنون از مقالتون
    مدیریت گفت:
    ممنون از نظرتون.
سیمین هاشمی گفت:
ماینکرفت واقعا بهترین بازیه
پادشاه روزهای سخت گفت:
یکی از بازی هایی که همیشه دوست دارم بازی هایی هست که طولانی و هیجان انگیز هست

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش