بازی هایی که نا تموم موندن و یه داغ حسابی به دل طرفداراشون گذاشتن! امروز اومدیم که با هم در خصوص گیم هایی که هیچوقت به سرانجام نرسیدن و قبل از انتشار دار فانی را وداع گفتن ، بپردازیم.
تو دنیای امروزی که دائما در حال تکامله، تاریخچه گیم هایی که هیچوقت به سرانجام نرسیدن، به دهه ها قبل بر میگرده. در واقع اگر بخوایم از روزهای اولیه توسعه و شکل گیری گیم ها رو تا به امروز حساب کنیم، گیم هایی که هیچوقت به سرانجام نرسیدن کم نبودن و به قول گفتنی نتونستن خودی نشون بدن! ولی تک تک این گیم هایی که هیچوقت به سرانجام نرسیدن و به شکل جنازه ای افتادند، به نوعی پله ترقی و پیشرفت توسعه دهندگان عرصه بازی سازی شدند.
در دهه ۱۹۸۰ (یعنی چیزی حدود ۴۴ سال پیش) کم کم گیم های رایانه ای ظهور کردند ولی خب به علت محدودیت هایی که وجود داشت چه از نظر فنی و از نظر سرعت پیشرفت موجب گیم هایی شد که هیچوقت به سرانجام نرسیدن. قدرت پردازش ضعیف و حافظه محدود سیستم های اولیه از مانع های قابل توجهی بودن که منجر به کنار گذاشتن گیم های زیادی شدند.
با رشد و بلوغ صنعت گیم، مقیاس و پیچیدگی گیم ها به طور تصاعدی افزایش پیدا کرد. میزان تقاضا افزایش پیدا کرد و به همین امر میزان بودجه و سهام هم بیشتر شد که در نهایت منجر به فشار برای ارائه یک گیم با کیفیت شد. البته اینم بگم که در همین حین ، پلتفرم های جدیدی ظهور کردند که چالش تازه ای رو برای توسعه دهندگان گیم درست کرد. با این حال برخی از این گیم ها در نهایت به اتمام رسیدن ولی برخی دیگر هم گیم هایی که هیچوقت به سرانجام نرسیدن.
اگر بخوایم تاریخچه گیم های تموم نشده رو بررسی کنیم، می رسیم به اینکه ماهیت گیم ها با پیشرفت فناوری و توسعه امکانات دائما در حال تغییر کردن هستند. فناوری به پیشرفت خودش ادامه میده و با پیشرفت خودش چالش های تازه ای رو هم بوجود میاره و اینه که باید توسعه دهنده های گیم خلاقیت و چشم انداز خودشون رو به شکل بروزتری به ثمر برسونن. داستان تک تک این گیم هایی که هیچوقت به سرانجام نرسیدن، یادآور اشتیاق، فداکاری و پشتکاری است که لازمه غلبه بر مانع هایی است که در مسیر نهایی ساخت یک گیم قرار میگیرند.
گیم هایی که هیچوقت به سرانجام نرسیدن ؛ معروف ترین بازی ها و داستان آنها
(StarCraft: Ghost)
ببینید بازی سازی از دیدگاه من مثل یک دریای وسیعی از خلاقیت و سرگرمیه که هیچوقت از بین نمیره. حال تو این دریای بی کران پروژه هایی هستند که به مرور تبدیل به افسانه شدن و هیچگاه به سرانجام نرسیدن. یکی از این گیم ها ، (StarCraft: Ghost) نام داره که یک اسپین آف از فرنچایز خیلی محبوب (StarCrat) می باشد. این گیم قرار بود یک گیم اکشن مخفی کاری سوم شخص باشه که تو دنیای «استارکرافت» اتفاق می افته. با وجود تموم تاخیرها و مشکلات متعددی که بوجود اومد، متاسفانه در نهایت گیم هیچوقت منتشر نشد و طرفدارای خودشو ناامید کرد.
(Silent Hills)
یکی دیگه از گیم هایی که هیچوقت به سرانجام نرسیدن، بازی فوق محبوب (Silent Hills) بود که با همکاری هیدئو کوجیما، طراح ژاپنی معروف بازی و گیلرمو دل تورو ، فیلمساز مشهور دنیا ساخته شد. این گیم که از طریق یک تیزر قابل پخش به نام (.P.T) اعلام شد، خیلی زود طرفدارای زیادی پیدا کرد. باز با این وجود به دلیل اختلافی که بین کوجیمای ژاپنی و ناشر بازی وجود داشت، پروژه این گیم به طور کلی لغو شد و به طور کلی طرفدارای خودشو با خاک یکسان کرد.
(Russian Retro Sci-Fi Horror Project)
به نظرم همین که اسمش با روسیه شروع میشه یعنی به اندازه کافی ترسناک هست؛ شرکت سونی بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ بود که تصمیم گرفت روی یک پروژه ای در ژانر تخیلی ترسناک کار کنه در حالی که اعلام هم کرد هیچ نام و نشونی هم نداره ! با این حال قرار بود این گیم برای پلی استیشن ۳ عرضه بشه و با پیش نمایشی، حسابی همه رو غافلگیر کنه اما هیچوقت به طور رسمی به طرفداراش معرفی نشد و حتی یدونه تریلر یا تیزری هم منتشر نشد. واس ساخت این گیم آقای ماساشیرو ایتو (Masashiro Ito) قبول مسئولیت کرد و عهده دار خرج کردن خلاقیت خودش بود؛ حتی در مصاحبه ای هم غیرمستقیم اعلام کرد که در حال کار روی یک اثر تخیلی ترسناک دارک روسی است.
حالا جالبه که بدونید که این شرکت حتی به مرحله نام گذاری گیم هم نرسید و خود طرفداراش بودن که (بنا به گفته های سازنده های بازی)، این اسم (Russian Retro Sci-Fi Horror) رو برای گیم که هیچوقت به سرانجام نرسید انتخاب کردند.
اما خودمونیم یه دسته از بازی هستن که به دلیل اینکه به حدی میزان شدت ترسناک هستن و هیجانش بالاست، که حتی اگه این بازی ها به سرانجام نرسن، بازم باید خدا رو شکر کنی.
داستان هایی که پشت این بازی های نا تمومه به اندازه خود بازی ها متنوع است. از تفاوت هایی که بطور خلاقانه و محدودیت های مالی گرفته تا محدودیت های تکنولوژی و تصمیم گیری های شرکتی، عوامل بی شماری می توانند به نابودی زودهنگام یک بازی کمک کنند. این در حالیه که این پروژه ها ممکنه که دیگه هیچوقت نور روز را نبینند، ولی هنوزم داستان این بازی ها گیمرهای زیادی رو مجذوب خودش میکنه و یادآور ماهیت غیرقابل پیش بینی توسعه بازی است.
در کل بخوایم جمع بندی کنیم واقعا حیفه اصلا قرار باشه که کلی زحمت کشیده بشه و حتی بعضا به مراحل پایانی برسه ولی در آخرین لحظات یه اتفاقی بیوفته که در نهایت منجر به این بشه که یه سری بازی هایی که هیچوقت به سرانجام نرسیدن! واقعا دردناکه تصور کن از بازی قراره رونمایی بشه که همون سبک مورد علاقت باشه و کلی هم تونستی باهاش ارتباط بگیری اما چمیدونم سر اینکه کارگردان هنری بازی از زنش طلاق گرفته ، تصمیم به این میگیره که به طور کلی پروژه رو منهدم کنه و بدون در نظر گرفتن چیزی ، همه چیزو به باد فراموشی بگیره.