معما و تاریخچه آن ، معما ها چگونه به وجود آمدند و کاربرد آن ها

معما چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف دقیق برای معما، که برخی ها به آن "چیستان" نیز می گویند، بیاوریم می توان گفت: معما سوالی است که به منظور وادار کردن فرد مقابل برای اندیشیدن و تفسیر کردن، پدید آمده‌ است...در واقع برای به چالش کشیدن ذهن و حواس دیگری.

چیستان ها انواع مختلفی دارند و در حالت های مختلفی به کار برده می شوند؛ بعضی ها آن را در قالب شعر و داستان به کار می برند و برخی های دیگر آن را بسیار ساده و شفاف بیان می کنند که البته این به این معنا نیست که جواب آن معما نیز آسان است و به سادگی مشخص خواهد شد.

 

معما و چیستان

 

انواع مختلف معما

چیستان ها همچنین می توانند از نظر سبک، انواع متفاوتی داشته باشند و همچنین درجه بندی سادگی و یا سختی را شامل شوند؛ برخی از معما های ساده تر صرفا برای کودکان طراحی می گردند و برخی های دیگر که درجه‌ی سختی آن ها بالاتر است مختص افراد بزرگسال پدید می آیند.

همان طور که قبل تر گفتیم، هدف چیستان درگیر کردن فکر و ذهن افراد برای رسیدن به جواب آن است؛ برخی از این چیستان ها حتی جواب را در خود سوال آشکار می کنند و همین باعث گمراهی بیشتر مخاطب خود می گردد!

معما های سخت تر حتی ممکن است نیازمند تعامل و حل معادلات باشند و برای سنجیدن ضریب هوشی افراد طراحی می شوند...بعضی دیگر از این چیستان ها بیشتر شامل اطلاعات عمومی می شوند و درجه‌ی سختی آن ها متوسط محسوب می شود.

 

انواع معما و چیستان

 

تاریخچه معما و چیستان در ایران

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که برای نخستین بار چه کسی و چگونه یک معما طراحی کرد؟!

در جواب این سوال باید گفت که: در تاریخچه و فرهنگ ما ایرانیان چیستان و معما بسیار از ارزش زیادی بر خوردار بوده است؛ اولین معمایی که از زمان های گذشته (سلسله‌ی ساسانی) در درسترس داریم با عنوان "یوشت فریان و اخت" به کتابت رسید.

 

کتاب دیگری که از آن دوران به جا مانده است، کتاب "گزارش شطرنج و وصف نرد" می باشد.

رودکی (شاعر سده‌ی چهارم هجری قمری) یکی از آن افرادی بود که در اشعار خویش از معما و چیستان به شکل گسترده‌ای استفاده می نمود.

 

تاریخچه چیستان

 

مزایای معما و چیستان

قطعا ممکن است برخی ها با خود فکر کنند که معما و چیستان ها صرفا فقط یک نوعی از سرگرمی هستند و این باور غلط را رشد دهند که چیستان و یا خیلی از موضوعات این چنینی کاربرد مفیدی ندارند و بی فایده هستند!

 

امروز در جهت همین باور غلط می خواهم برخی از مزایا و فواید چیستان را در این مقاله ذکر کنم:

چیستان ها اگر برای کودکان از همان سن پایین مطرح گردند، باعث رشد و پویایی ذهن آن ها می گردند، موجب تقویت و بالاتر رفتن عمکرد حافظه و سرعت در پاسخ گویی و استدلال یابی کودکان می شوند.

معما ها حتی برای افراد بزرگسال نیز مفید هستند؛ جلوگیری از آلزایمر و فراموشی، سرگرمی و درگیر شدن ذهن (خصوصا در شرایط های پر تنش) و بالا رفتن اطلاعات عمومی و ارتباطی تنها بخشی از این فواید هستند.

جدا از هر چیزی، چیستان ها یک سرگرمی خلاقانه و سالم هستند...چه چیزی از این بهتر؟!

 

مزایای معما

 

چیستان و گرگراک!

شرکت بازی سازان گرد نشین (گرگراکی ها) با هدف آن که جامعه‌ی ایرانی را وادار به تحرک ذهنی و جسمانی کند، چیستان ها و چالش هایی را پیش روی شما خواهد گذاشت؛ هر پاسخ درست و صحیح به منزله‌ی دریافت جوایز خواهد بود و این تنها یکی از قدم هایی است که ما گرگراکی ها برای هموطنان خود بر می داریم...

هر چه یک جامعه فعال تر، با نشاط تر و با ذکاوت تر باشد موفقیت و خوشبختی بیشتر رواج پیدا خواهد کرد و اگر چه چیستان و چالش ها بخش های کوچکی هستند و شاید بی تاثیر به نظر برسند، اما فراموش نکنید که این یک بخش کوچک از یک هدف گسترده و بزرگ است؛ هدفی که به هیچ عنوان برای یک فرد و یک مکان نیست، بلکه هدفی است برای ایران و جامعه‌ی ایرانی!

 

معما و گرگراک

 

ویژگی های یک چیستان خوب

حالا فرض کنید که خود شما نیز هم علاقمند هستید و هم می خواهید یک چیستان طرح کنید اما نمی دانید چطور...

قطعا یک چیستان خوب و جالب از ویژگی هایی بر خوردار است که دانستن آن ها خالی از لطف نیست:

 1-اول از همه این را در نظر بگیرید که چیستان شما برای چه رده سنی قرار است طراحی گردد و درجه‌ی سختی آن را برای خود شفاف سازی کنید.

2-موضوع بعدی که باید برایتان مهم باشد این است که چگونه می توانید یک سوال را پر پیچ و خم و چالش بر انگیز جلوه دهید؛ برای این کار بهتر است تلاش کنید که چند سوال آماده‌ی ساده را با تمرین و تکرار تبدیل به سوالات سخت تری کنید.

3-عنوانی که می خواهید برایش سوال طراحی کنید را برای خود مشخص کنید؛ این که می خواهید چیستان خود را درباره‌ی حیوانات، گیاهان، طبیعت و به صورت کلی جهان پیرامون خود طراحی کنید و یا یک داستان خیالی باشد با پیچش های مختص به خود؟

4-جواب را در ذهن خود با استدلال و منطق تعیین کنید؛ گاهی وقت ها حتی بهتر است اول جواب را برای خود مشخص کنید و بعد به فکر چگونگی سوال چیستان خود باشید.

5-به دنبال ایده هایی باشید که خلاقانه هستند.

6-در نهایت تمرین کردن و الگو قرار دادن چیستان های دیگران بسیار می تواند در این مسیر به شما کمک کنند.

 

جمع بندی

ما در این مقاله تعریفی از یک معما و یا همان چیستان را ارائه دادیم، انواع مختلف آن را مورد بررسی قرار دادیم، به دنبال تاریخچه‌ی معما ها در ایران باستان گشت و گذاری کردیم و در نهایت فواید و ویژگی های چیستان را ذکر نمودیم.

امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

نویسنده: میویس.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده
ویدا گفت:
لذت بردم از مقاله‌اتون...اینکه تاریخچه هرچیزی رو به نمایش میذارین جالبه
    مدیریت گفت:
    خوشحالم از اینکه لذت بردید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش