بازی قایم باشک ، یک بازی محیطی بسیار قدیمی اما جذاب

بازی قایم باشک در قدیم الایام

تاریخچه‌ی بازی قایم باشک در اصل به گذشته های بسیار دور تر از حد تصور باز می گردد؛ گفته می شود که برای نخستین بار این بازی در یونان باستان ابداع شده است و فردی به نام جولیوس پولوکس (Julius Pollux) که نویسنده‌ای یونانی بود، ابداع کننده‌ی بازی قایم باشک بوده است.

در ایران باستان نیز این بازی بسیار پر طرفدار بوده است و حتی در لغت نامه "دهخدا" عناوین مختلفی را به خود اختصاص داده است، همانند: سر قایمک بازی، چشم گیرک و قایم شدنک.

نکته‌ی جالب آن است که این بازی در دوره‌ی خویش صرفا فقط یک سرگرمی و روشی برای تفریح کردن مردم و جوامع مختلف نبوده است و از بازی قایم باشک به عنوان یک روش آموزشی در منابع یاد شده است.

 

قایم باشک

 

بازی محیطی

قایم باشک یکی از زیر شاخه های بازی های محیطی است که قبلا در این مقاله به توضیح و تفسیر آن پرداخته‌ایم، و از همین جا نیز ما می توانیم متوجه شویم که بازی های محیطی گویی به صورت غریزی همیشه همراه و در وجود انسان ها بوده‌اند.

 

طریقه بازی قایم باشک

باید این موضوع را ذکر کرد که این بازی از همان قدیم الایام تا کنون به شکل یکسانی بازی شده است و فرق چندانی نکرده است؛ شاید یک سری چیز ها از آن حذف و یا به آن اضافه شده باشند، اما تا آن جایی که ریز جزئیات و مسائل کوچک بودند، در نهایت همانی است که همیشه بوده است!

در قدیم، فردی که چشم گذار بوده است، به جای شمارش اعداد، شعری را بلند می خوانده است در حالی که بقیه بازیکنان به پنهان شدن از چشم او می پرداختند.

 طریقه و قوانین بازی قایم باشک خیلی ساده تر از آن است که بتوان فکرش را کرد، اما در کنار سادگی به شدت بازی جذاب و لذت بخشی است.

برای بازی قایم باشک ابتدا بهتر است که یک مکانی را بر گزینید که گسترده و بزرگ است؛ همانند باغ و یا بوستان... چرا که هر چه آن محیط بازی بزرگ تر باشد، درجه‌ی سختی بازی بالا تر می رود و به مراتب لذت آن نیز بیشتر می شود؛ اما برای این بازی الزامی نیست که حتما در یک مکان بزرگ باشید.

اگر مکانی باشد که جا برای پنهان شدن زیاد داشته باشد اما چندان بزرگ هم نباشد، بازی قایم باشک به همان اندازه می تواند پر هیجان باقی بماند!

 

طریقه بازی قایم موشک

 

در مرحله‌ی دوم، هر چه تعداد بازیکنان بیشتر باشد، بازی قایم باشک نیز هیجان انگیز تر خواهد بود؛ اما به صورت کلی، تعداد 4 تا 8 بازیکن برای این بازی کافی است. 

برای انتخاب فرد چشم گذار (یا به اصطلاح گرگ!) می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید؛ به عنوان مثال می توانید گل یا پوچ بازی کنید، سنگ-کاغذ-قیچی و حتی یک قرعه کشی ساده که هر کدام از این ها، در صورتی که انتخاب بازیکن چشم گذار برایتان سخت است، روشی هستند برای انتخاب تصادفی!

 

تاریخچه بازی قایم موشک

 

 در مرحله‌ی بعد شخصی که برای چشم گذاری انتخاب شده است، چشم می گذارد و شروع به شمارش تا عدد 10 و یا بیشتر می کند؛ بقیه بازیکنان باید در این بین در جایی پنهان شوند.

بعد از آن که شمارش اعداد به اتمام می رسد، شخصی که نقش گرگ را بازی می کند، باید به دنبال افرادی که پنهان شده‌اند بگردد.

 

در این جا دو رویداد مختلف ممکن است اتفاق بیوفتد:

اول این که شخص چشم گذار نتواند هیچکدام از افرادی که قایم شده‌اند را بیابد و آن ها یکی یکی به محل تعیین شده (جایی که گرگ چشم گذاشته است) برگردند و کلمه‌ی "سک سک" را بلند و رسا به زبان بیاورند، که در همچین حالتی گرگ باخته است و دوباره باید از اول چشم بگذارد.

حالت دون آن است که یکی از بازیکنانی را که پنهان شده‌اند را پیدا کند و در آن صورت، شخصی که باید برای دور بعدی چشم بگذارد و بازنده محسوب می شود، وی می باشد!

 

قوانین بازی قایم موشک

 

مزایای بازی قایم باشک چیست؟

همان طور که قبل تر اشاره کردیم، از این بازی در ایام قدیم به عنوان آموزش نیز استفاده می شده است؛ پس می توان از همین موضوع به این نتیجه رسید که قطعا بازی قایم باشک فواید و مزایای زیادی دارد...

به احتمال زیاد از بازی قایم باشک در یونان باستان برای آموزش در امور جنگی و خصوصا استتار استفاده می شده است؛ اما فوایدی که امروزه بازی قایم باشک می تواند برای ما داشته باشد در چیست؟!

حقیقت آن است که این بازی مهارت های مختلفی را می تواند در انسان افزایش دهد (خصوصا در کودکان) از جمله:

1-تحرک جسمانی و ذهنی

2-ایجاد هیجان و شادی

3-افزایش مهارت در جستجو کردن

4-بهبود حافظه و عملکرد مغز و ذهن انسان

5-آمادگی پیدا کردن برای شرایط پر تنش و کنترل آن

 

فواید بازی قایم باشک

 

بازی قایم باشک در گرگراک!

در چالش صد مرحله‌ای "گنج کارت گنجشهر کرج" شرکت کنید و برنده‌ی دو میلیون تومان جایزه شوید! 

گرگراک همان بازی قایم باشک را به شکلی خلاقانه و چالش بر انگیزانه برای شما طراحی کرده است؛ با این تفاوت که این بار به جای دوستان و آشنایان شما، جایزه‌ی دو میلیون تومانی از چشم شما پنهان شده است و باید آن را پیدا کنید.

اگر می خواهید در این چالش برنده شوید و شانس و هوش خود را محک بزنید، به پیج اینستاگرام گرگراک سر بزنید و محل و روز بعدی برگزاری چالش را پیدا کنید.

 

جمع بندی

قایم باشک یک بازی محیطی و البته محلی است که در یونان باستان توسط جولیوس پولوکس ابداع شد و از آن جهت آموزش برای استتار در جنگ ها استفاده می شد.

این بازی فواید خود را دارد و به صورت کلی بازی‌ای است که قواعد آسان و مشخصی دارد.

نویسنده: میویس.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده
هلیا گفت:
ولی من همیشه از این بازی بدم میومد:(
مرتضی گفت:
نمیدونستم که این بازی ریشه یونانی داره
علیرضا گفت:
توی بچه گیا زیاد بازی میکردیم...یادش بخیر
ارام گفت:
عالی بود اینکه راجب پیشینه هر بازی اطلاعات داشته باشیم ممنون
حسین گفت:
الان که بزرگ شدیم ولی بازم به یاد کودکی با فرزندانم بازی میکنم
مهسا گفت:
یاد فامیل افتادم که با بچه های فامیل زیاد بازی میکردیم.ممنون که زمان کودکی رو بازم یادم انداختید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش