بازی های محلی و سنتی استان های مختلف ایران و فواید آن ها

بازی های محلی و سنتی چه تعریفی دارند؟

می توان گفت که شاید بازی های محلی و سنتی تفاوت آن چنانی با ما بقی بازی ها ندارد؛ اما تعریف تقریبی که می توان راجع به آن ارائه داد، این است که:

این مدل بازی ها مطعلق به محله و یا یک منطقه خاصی است؛ هر شهر و هر کشور می تواند با توجه به تاریخچه و فرهنگ خویش یک بازی داشته باشد که به این نوع بازی ها، بازی های محلی و سنتی گفته می شود.

امروز در این مقاله قصد داریم که برخی از این بازی ها را از سراسر ایران، به شما معرفی کنیم.

 

بازی های محلی و سنتی

 

بازی محلی استان خراسان: علی لمبک

یکی از بازی های محلی و سنتی استان خراسان، بازی (علی لمبک) است؛ در این بازی شما بهتر است که در یک فضای باز قرار داشته باشید، همچنین تعداد دو نفر برای انجام دادن این بازی کافی است...

سپس شما نیاز به یک چوب ضخیم و محکم دارید و بعد آن، چوب را بر تکیه گاهی قرار می دهید و همانند الا کلنگ دو بازیکن بر روی آن چوب می نشینند و شعر مخصوص این بازی را نیز می خوانند.

 

بازی محلی علی لمبک

 

بازی محلی آذر بایجان: آرادا ووردو

در حقیقت بازی آرادا ووردو همان بازی وسطی خودمان است؛ برای این بازی به بیش از سه یا چهار نفر بازیکن نیاز است، محیطی باز و یه توپ (ترجیحا سبک و مناسب).

سپس بازیکنان به دو دسته تقسیم می شوند و یک دسته به وسط می روند و دسته دوم باید تلاش کنند گروه اول را با توپ بزنند.

اگر بازیکنی که در وسط زمین است با توپ زده شود و به موقع نتواند جا خالی دهد، باخته است و باید به بیرون زمین برود، اما اگر بتواند توپ را با دستانش بگیرد یک امتیاز اضافه کسب کرده است.

 

بازی محلی آرادا ووردو

 

بازی محلی کردستان: سه قلا

بازی (سه قلا) یا سه قلعه یکی از بازی های محلی و سنتی کردستان می باشد؛ طریقه این بازی به این شکل است که مانند بازی قبلی نیازمند یک محیط و فضای تقریبا باز است...تعداد بازیکنان در این بازی باید حداقل به شش نفر برسد و بعد آن ها به دو گروه تقسیم شوند.

از هر گروه، یک نفر به عنوان سر دسته انتخاب می شود  و در فاصله‌ای حدودا نزدیک به بیست متری بازیکنان، سه عدد سنگ برای هر یک چیده می شود؛ سپس بازی آغاز می شود...

برای شروع در این بازی، از طریق روش های مختلف (مانند: قرعه کشی، خشک و تر و یا سنگ، کاغذ، قیچی و...) گروهی که بازی را آغاز می کند را مشخص می کنند؛ هر یک از اعضای هر گروه، اجازه دارد که یک تکه سنگ را به سوی قلعه گروه مقابل پرتاب کند، اگر هر سه اعضای آن گروه موفق شوند که سنگ را به هدف (که همان قلعه حریف است) بزنند، گروه حریفان (بازندگان) باید به آن ها سواری دهند! اما اگر گروه اول نتواند قلعه حریف را با سنگ بزند بر عکس این ماجرا اتفاق می افتد.

 

بازی محلی سه قلا

 

بازی محلی استان مازندران: چلیک مارکا

استان مازندران جزو آن مکان هایی است که همیشه ارزش زیادی برای هر جز فرهنگی و محلی خود قائل هستند؛ بازی های محلی و سنتی نیز برای این استان بسیار ارزشمند است.

یکی از این بازی های محلی، بازی (چلیک مارکا) می باشد؛ در این بازی، بازیکنان (که تعداد آن ها محدودیت خاصی ندارد و باید در حدی باشد که بتوان آن ها را به دو گروه تقسیم کرد)، باید دو تکه چوب، که در زبان مازندرانی به آن چلیک می گویند و یک چوب بسیار بزرگ، که به آن مارکا می گویند با خود داشته باشند.

سپس گروه اول مارکا ها را بر روی گودال (یا چیزی شبیه به آن) قرار می دهند و با چلیک ها بر زیر چوب های کوچک تر می زنند تا آن چوب ها به بالا پرتاب شوند...در نهایت چوب هر گروهی که بیشتر به طرف بالا پرتاب شود، برنده است.

همانند بازی سه قلا، گروه بازنده به گروه برنده سواری می دهند!

 

بازی محلی چلیک مارکا

 

فواید بازی های محلی و سنتی

1-نخست باید به این اشاره کرد که بازی های محلی و سنتی می توانند تاریخچه و فرهنگ های یک جامعه را زنده نگاه دارند؛ پس این خودش نیز یک نکته مهم و مفید است که هر چقدر بیشتر این بازی ها انجام شود، بیشتر به تاریخ و فرهنگ ملی اهمیت داده می شود.

2-از این بازی های محلی و سنتی در آموزش نیز می توان بهره مند شد و در این زمینه بسیار مفید هستند.

3-ایجاد هماهنگی بین بدن با ذهن.

4-ایجاد تحرک فیزیکی در بین افراد.

5-افزایش مهارت های ارتباطی و تعاملی.

 

فواید بازی های محلی و سنتی

 

جمع بندی

در این مقاله، ما گلچینی از بازی های محلی و سنتی برخی از استان های ایران را برای شما فهرست کردیم و طریقه بازی را توصیف کردیم و شرح دادیم؛ امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

نویسنده: میویس.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده
توماژ گفت:
کردستان بازیاش تکه
بهنام گفت:
تو این بازی ها صفا و صمیمیت حرف اول رو میزد و بعد رقابت
علیرضا گفت:
با بازی های محلی زیاد آشنایی ندارم ..ای کاش بیشتر اینگونه بازی ها رو معرفی کنید
علیرضا گفت:
با بازی های محلی زیاد آشنایی ندارم ..ای کاش بیشتر اینگونه بازی ها رو معرفی کنید
    مدیریت گفت:
    حتما حتما در آینده بیشتر براتون این مدل بازی ها رو معرفی میکنیم.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش