بازی های محیطی و بهترین آن ها در کل ایران و دنیا؟!

بازی های محیطی و بهترین آن ها (قسمت دوم)

در مقاله قبلی (بازی های محیطی و بهترین آن ها)، چند مورد از بازی های محیطی را به شما معرفی نمودیم؛ امروز هدف ما در این است که ادامه مقاله قبلی را برایتان شرح دهیم و چند مورد از بازی های محیطی را فهرست بندی کنیم.

همچنین اگر نمی دانید بازی های محیطی به چه نوع بازی هایی گفته می شود، می توانید مقاله (بازی محیطی چیست؟) را مطالعه نمایید.

هدف ما بر این است که جامعه را با این سبک بازی های سالم و مفید (بازی های محیطی) آشنا سازیم، هر چند که نسل های قدیمی خواه نا خواه با این بازی ها آشنا هستند و بزرگ شده‌اند!

 

بازی های محیطی

 

بازی لی لی

کمتر کسی وجود دارد که هم اکنون و در حال خواندن این مقاله، نداند بازی (لی لی) چیست!

و بله! حتی ساده ترین و پیش پا افتاده ترین بازی ها نیز جزو بازی های محیطی قرار می گیرند؛ بازی لی لی هم یک بازی محیطی بوده و هست.

اما ما این احتمال را هم در نظر می گیریم که شخصی که در حال خواندن این مقاله است، نداند که تاریخچه و طریقه انجام این بازی چگونه است...

 

روش انجام بازی لی لی:

بازی لی لی را بهتر است به صورت گروهی (حداقل تعداد دو نفر) انجام داد، اما در حالت کلی تنهایی نیز می توان بازی کرد. برای این بازی باید در یک محیط باز قرار داشته باشید، همانند یک حیاط یا کوچه که کف آسفالت، سیمانی و یا موزائیک داشته باشد؛ سپس به یک گچ سفید نیاز دارید که بتوانید خانه های مربع شکل را با گچ بکشید.

 

داخل هر مربع (خانه) یک عدد نوشته می شود؛ این اعداد می تواند از یک تا هشت باشد، هر چند که این بازی شکل های مختلفی را شامل می شود...وسیله مورد نیاز بعدی برای این بازی، یک عدد سنگ است و بعد آن شما آماده هستید و بازی آغاز می شود.

از بین بازیکنان دو نفر به عنوان سر گروه تعیین می شوند (از طریق قرعه کشی و...)، این سر گروه ها بقیه بازیکنان را تقسیم بندی می کنند و گروه تشکیل می دهند؛ یکی از گروه ها شروع کننده بازی می شوند و تیم مقابل نیز بیرون خانه ها می مانند.

قابل ذکر است که اگر تعداد بازیکنان کافی نباشد، این بازی را به شکل فردی و غیر گروهی نیز می توان انجام داد... اما در شیوه گروهی این بازی، یکی از اعضای تیم شروع کننده باید تلاش کند سنگ را به صورت تقریبی در یکی از خانه های عدد دار بی اندازد و بعد لی لی کنان (یک پایی) خانه ها را طی کند و آن خانه‌ای که در آن سنگ انداخته است را در نظر نگیرد؛ در آخر، بازیکن باید در مسیر برگشت سنگ را نیز بر دارد و به خانه اول باز گردد.

گروه ها و بازیکنان همین طور ادامه می دهند تا زمانی که یک نفر پایش را بر زمین بگذارد و ببازد!

گاهی وقت ها در حین این بازی شعری نیز می خوانند.

 

فواید بازی لی لی:

1-زمانی که شما تحرک انجام می دهید و به اصطلاح لی لی می کنید بر روی یک پای خود، تپش قلب افزایش پیدا می کند و در نتیجه موجب بهبود جریان خون می شود.

2-تقویت عضلات بدن، خصوصا عضلات پا.

3-بهبود در هدف گیری در زمان پرتاب سنگ.

4-افزایش حفظ تعادل بدن بر روی یک پا.

5-ورزشی و پر تحرک بودن بازی.

6-ایجاد هیجان و شور و نشاط در فرد بازیکن.

 

بازی لی لی

 

بازی شمع، گل و پروانه

این بازی محیطی نیز جزو آن دسته از بازی های محیطی است که بسیار شناخته شده و محبوب می باشد؛ در واقع بازی (شمع، گل و پروانه) بیشتر می توان گفت که یک نوع ورزش است...چرا که با یک وسیله ورزشی نیز صورت می گیرد!

اسم این بازی هم از روی شعری که در حین آن خوانده می شود، گرفته شده است.

طریقه بازی شمع، گل و پروانه:

برای این بازی به یک طناب ورزشی احتیاج دارید؛ تعداد بازیکنان این بازی محدودیت خاصی ندارد اما باید تعداد از دو نفر بیشتر باشد.

در رابطه با محیط بازی نیز بهتر است یک محیط باز باشد اما اگر در خانه هم خواستید آن را انجام دهید، بهتر است از وسایل به دور باشید!

برای این بازی نیازی به لوازم زیادی نیست و خود بازی هم قواعد سختی ندارد؛ ابتدا دو نفر از بازیکنان دو سمت طناب را می گیرند و شروع به چرخاندنش می کنند، بازیکن سوم باید تلاش کند که از روی طناب بپرد و در همان حین نیز شعر مخصوص این بازی را می خوانند.

اگر نفر سوم نتواند به موقع از روی طناب بپرد، باخته است و باید جای خود را با یکی از دو بازیکن دیگر عوض کند!

 

فواید بازی شمع، گل و پروانه:

1-این بازی، خصوصا در کودکان می تواند موجب بهبود عملکرد های سرعتی شود.

2-تا آن جایی که تحرک زیادی در این بازی وجود دارد و در اصل یک نوع ورزش است، برای سلامت جسمانی به شدت مفید است.

3-تعاملی بودن بازی در کودک می تواند سبب افزایش مهارت ارتباطی و اجتماعی گردد.

 

بازی شمع و گل و پروانه

 

بازی دم کشی

بازی دیگری که در فهرست بازی های محیطی قرار می گیرد، بازی (دم کشی) می باشد که یک تاریخچه محلی-ایرانی نیز دارد؛ در واقع می توان گفت که این بازی محلی استان گیلان است.

 

طریقه بازی دم کشی:

برای این بازی، شما به یک محیط وسیع و گسترده نیازمند هستید، همچنین تعداد بازیکنان در این بازی باید بالای چهار و یا پنج نفر باشد...هر چه تعداد بازیکنان بالا تر باشد، هیجان بازی نیز بیشتر می شود!

برای این بازی شما نیاز به تعدادی پارچه دارید و هر یک از بازیکنان باید این پارچه ها را به دور کمر خود ببندند؛ سپس باید تلاش خود را کنند که پارچه دور کمر بقیه بازیکنان را بگیرند و بکشند. در همین حین بازیکنان باید از دیگری بگریزند و فاصله بگیرند.

بازنده نیز آن کسی است که زودتر از همه پارچه دور کمرش لمس و یا باز شود.

 

فواید بازی دم کشی:

1-ایجاد تحرک بدنی در فرد بازیکن.

2-تقویت مهارت های سرعتی.

3-افزایش ترشح دوپامین و آدرنالین در بدن.

 

بازی دم کشی

 

جمع بندی:

ما در این مقاله تلاش خود را کردیم که برخی از بازی های محیطی را برایتان فهرست بندی کنیم و طریقه بازی کردنشان را نیز توضیح دادیم.

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

نویسنده: میویس.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده
ساره گفت:
سر این بازی شمع گل پروانه چقد طناب خورده تو صورتم :(((
    مدیریت گفت:
    آخ اره اینش خیلی بد بود:)
مرواریدبسطامی گفت:
یادش بخیر اون موقع ها حریف میخواستیم برای بازی بسیار جذاب لی لی
علیرضا گفت:
لی لی ...هفت سنگ ..یاد بچه گیام افتادم

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش