اتاق فرار و تاریخچه آن ، تعریف اتاق فرار و فواید آن

اتاق فرار چیست؟

اتاق فرار و یا همان اسکیپ روم (Escape Room)، همان طور که از اسمش مشخص است، یکی از زیر شاخه های بازی محیطی است که ما قبلا در این مقاله به تفاوت آن با اتاق فرار پرداخته‌ایم.

در این بازی شما، یا به صورت فردی و یا به صورت گروهی در مکانی که اکثرا سر بسته نیز می باشد، قرار می گیرید؛ هر اتاق فرار سناریوی مختص به خودش را دارد و بر اساس همین سناریو، معما ها و چالش هایی طراحی می گردد و در اختیار شما (بازیکن) قرار می گیرد.

بازیکنان در این سبک از بازی هویت خود را کنار می گذارند و هویت جدیدی که بازی اتاق فرار به آن ها می دهد را به عهده می گیرند؛ سپس باید بر طبق سرنخ هایی که در اختیارشان قرار داده می شود، معما ها را حل کنند.

 

اتاق فرار چیست

 

آیا در اتاق فرار ها محدودیتی وجود دارد؟

بله؛ جدا از محدودیت زمانی که از اصلی ترین محدودیت و لیمیت های هر اتاق فرار است، محدودیت سنی نیز وجود دارد.

البته برای افرادی که مشکل جسمانی خاص و یا ناراحتی قلبی داشته باشند نیز اسکیپ روم با ژانر ترسناک پیشنهاد نمی شود.

برای شرکت در این نوع از این بازی، اکثرا باید از طریق سایت خود آن مجموعه ثبت نام کرد و ساعت تعیین شده در محل مورد نظر حاضر و آماده بود، در غیر این صورت شما سانس خود را از دست می دهید و نوبتتان از بین می رود! البته که این محدودیت محسوب نمی شود و می تواند برای هر سازمان و مجموعه‌ی دیگری نیز به عنوان قوانین تعریف شود.

 

محدودیت اتاق فرار ها

 

آیا اتاق فرار فوایدی هم دارد؟

در کمال تعجب اسکیپ روم ها تنها جنبه‌ی سرگرمی و تفریحی ندارند؛ اول از همه، همان که اسکیپ روم ها یک بازی تعاملی و گروهی هستند و نیازمند تحرک فیزیکی و جسمانی هستند، خودش یک فایده محسوب می شود...آن هم در جامعه‌ای که به دلیل پیشرفت تکنولوژی و استفاده‌ی نا به جا و نا درست از آن، تنبلی و بی تحرکی و انزوا طلبی جزو عادات و زندگی روزمره ما شده است!

اما از همه مهم تر آن است که مهارت حل مسئله و کار گروهی را افزایش می بخشد؛ جدا از این، برای حل کردن برخی از معما ها و چالش های پیش رو، باید دقت و تمرکز خود را بالا تر برد و باز هم یک عمکرد مثبت محسوب می شود.

 

فواید اتاق فرار

 

تاریخچه اتاق

نمی توان به صورت دقیق و مطمعن گفت که تاریخچه‌ی اسکیپ روم ها از کجا نشات گرفته‌اند؛ چرا که منبع موثقی نیز برای این جریان وجود ندارد!

اما می توان تقریبی حدس زد که ایده‌ی اسکیپ روم از نقش بازی کردن و یا همان (Role Play) به وجود آمده است؛ در هر صورت باید این را در نظر گرفت که اسکیپ روم ها یک پدیده‌ی مدرن هستند و نباید برای آن به دنبال یک تاریخچه‌ی طولانی و یا پر رمز و راز گشت!

در هر صورت، گفته می شود که برای نخستین بار یک دانشجوی ژاپنی در سال 2006، به نام تاکائو کاتو، ایده‌ی اتاق فرار را زمانی که دوستش در حال بازی کردن با رایانه‌ی خود بود، در سر خویش پروراند. سپس این ایده‌ی خود را عملی ساخت و اولین اسکیپ روم را طراحی کرد...

 

تاریخچه اتاق فرار

 

تفاوت اتاق فرار های قدیمی و جدید با یکدیگر

تفاوتی که این اسکیپ روم های اولیه با اسکیپ روم های عصر حاضر داشتند در این بود که این اسکیپ روم ها به صورت موقتی در مکان های مختلف (خصوصا تفریحی) بر پا می شدند و بعد از مدتی نیز به جای دیگری می رفتند.

هر چند در همان زمان هم این سبک از بازی مخاطبان و طرفداران خودش را داشت، اما آن قدر که باید از خط داستانی درست حسابی بر خوردار نبودند و طبیعتا به اندازه‌ی اتاق فرار های زمان حاضر مجهز نبودند.

 

اولین اتاق فرار

 

اسکیپ روم ها برای چه نوع قشری از جامعه مناسب هستند؟

می توان گفت که به صورت کلی اسکیپ روم ها برای قشر خاصی از جامعه نیستند و از هر نوع قشری افراد می توانند در اسکیپ روم ها ثبت نام و شرکت کنند؛ اما اکثریت افرادی که پا به درون این نوع چالش ها می گذارند، قشر جوان و به دنبال هیجان هستند...

همچنین افرادی که گروه دوستی خود را دارند و به دنبال پاتوقی برای سرگرمی و تفریح خود می گردند، جزو دسته طرفداران اتاق فرار ها هستند؛ هر چند که برای برخی از خانواده ها نیز سرگرمی محبوبی به حساب می آید.

 

اتاق فرار ها چگونه ساخته می شوند؟

در جواب چنین سوالی باید گفت که برای ساخت اسکیپ روم ها نیز همانند ساخت هر گونه بازی دیگر، فیلم و... که به سناریو و داستان کامل و حرفه‌ای نیاز دارند، نیاز اولیه‌ی ساخت یک اسکیپ روم نیز لاین استوری (خط داستانی) و سناریو می باشد.

بعد از آن طراح و سرمایه گذار این بازی به یک مکان نیاز دارند که متناسب با داستان خود باشد؛ اکتور ها (بازیگران)، دکوراسیون و وسایل و جلوه های ویژه نیز از جمله نیازمندی های طراح می باشند.

 

اتاق فرار جدید

 

ما در این مقاله سعی کردیم به اصلی ترین سوالات درباره‌ی اسکیپ روم ها پاسخ دهیم؛ امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

نویسنده: میویس.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده
مهیار گفت:
اتاق فرار ترسناک دوس دارم

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش