ایجاد انگیزه در مخاطب برای بازی کردن چگونه امکان پذیر است؟

ایجاد انگیزه چیست؟

به زبان ساده ایجاد انگیزه و ترغیب کردن به معنای آن است که شخص مقابل خود را، راغب کاری کنید که می خواهید برایتان انجام دهد.

در واقع شما طوری صحبت می کنید و تشویق می کنید که شخص مقابل شما با میل و علاقه خود به سمت آن چیزی که می خواهید کشیده می شود.

از ایجاد انگیزه و ترغیب کردن هم در مسیر و اهداف مثبت استفاده می شود و هم منفی...و یکی از زیر شاخه های علم روانشناسی می باشد، در واقع، ایجاد انگیزه یک نوع مهارت است که در بیشتر زمینه های شغلی و حتی زندگی روزمره قابل تشخیص و قابل استفاده است.

 

تشویق کردن

البته که ما امروز می خواهیم این موضوع را از جنبه مثبت آن ارزیابی کنیم و خصوصا راجع به این صحبت کنیم که چگونه می توان افراد را راغب کرد به بازی کردن. 

ایجاد انگیزه و ترغیب کردن چگونه امکان پذیر است؟

 ایجاد انگیزه و ترغیب کردن نیز مانند خیلی از موضوعات دیگر راهکار ها و ترفند های مخصوص به خودش را دارد.

این ترفند ها وابسته به نیت و شرایط می توانند با یکدیگر فرق داشته باشند؛ نکته‌ی حیاتی در این موضوع آن است که شخصی که می خواهد ترغیب کننده باشد باید حداقل یک شناخت هر چند سطحی و کلی نسبت به شخصی که قرار است در آن ایجاد انگیزه کند، داشته باشد!

دانستن نقاط ضعف شخص مقابل، نقاط قوت و حتی نقاط مشترک بسیار مهم است.

 

ترفند برای ایجاد انگیزه

 

ترفند هایی برای ایجاد انگیزه

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، از مهم ترین و اصلی ترین موضوعات در ترغیب کردن و انگیزه دادن به افراد، این است نسبت به آن ها شناخت داشته باشید و یا بتوانید در طی مدت زمان کوتاهی این شناخت را کسب نمایید.

 

چرایی مهم بودن این مسئله، به دو دلیل است:

-دلیل اول آن که شما هر چقدر بیشتر شخص مقابل را بشناسید، راحت تر نیز می توانید با استفاده از این شناخت، وی را راغب کنید.

-دلیل دوم نیز این است که وقتی بتوانید صمیمیت لازم را بر قرار کنید، شخص مقابل نیز سریع تر به شما اعتماد می کند و این موضوع نیز باز هم یک امتیاز مثبت برای شما محسوب می شود.

 

ایجاد انگیزه در کار

 

ترفند بسیار پر کاربرد بعدی این است که از چهره های سرشناس و قابل اطمینان استفاده کنید؛ مطمعنا بار ها دیده‌اید که حتی در تبلیغات تلویزیونی (که یکی از راه های ترغیب عموم مردم هستند) از بازیگران، ورزش کاران و سلبریتی ها استفاده می کنند...

این ترفند نیز دقیقا همینطور است، خصوصا اگر می خواهید افراد زیادی را تحت تاثیر قرار دهید!

 

ترفند برای ترغیب ساختن

داشتن هنر و مهارت فن بیان قوی نیز از جمله چیز هاییست که می تواند در نتیجه‌ی کارتان تاثیر گذاری بیشتری را به ارمغان آورد. 

تصور کنید می خواهید یک سخنرانی داشته باشید؛ این را در نظر بگیرید که بهتر است ابتدای سخنرانی خود آن طور که باید نظر مخاطب را به عقیده خود جلب کنید، چرا که  مخاطب می تواند در ابتدای این سخنرانی توجه و حوصله‌ی بیشتری برای صحبت های شما خرج کند، پس بسیار مهم و حیاتی است که بدانید چطور باید این سخنرانی را پیش ببرید که به هدف خود برسید.

 

فن بیان قوی در سخنرانی

در این سخنرانی بهتر است که زیاد از مقدمه چینی استفاده نکنید؛ البته بدون فکر و اندیشه به سراغ اصل مطلب رفتن نیز می تواند در برخی موارد از شما یک شخص غیر حرفه‌ای به نمایش بگذارد، پس بهتر است که تعادل را در این زمینه حفظ کنید و بدانید که دقیقا در چه زمانی بهتر است مقدمه چینی کنید و در چه زمانی تا جایی که امکان پذیر است صحبت خود را کوتاه اما تاثیر گذار بزنید! 

 

چرا باید از ایجاد انگیزه برای بازی استفاده کرد؟

حال میرسیم به اصل مبحث امروز!

چرا باید با استفاده از ترغیب کردن و ایجاد انگیزه، چه افراد بزرگسال و چه کودکان را به سوی بازی کردن بکشانیم؟!

همانطور که در بسیاری از مقالات قبلی نیز توضیح داده‌ایم، بازی کردن و لذت بردن از آن ملزوم برای تمامی افراد یک جامعه هستند؛ حالا می خواهد آن بازی یک بازی فکری و برد گیم باشد، دسته جمعی باشد، پر تحرک باشد و یا فردی.

بازی ها و سرگرمی ها خارج از جنبه‌ی تفریحات گونه‌اشان، برای یک انسان و داشتن یک زندگی نرمال واجب هستند؛ پس ما نیز ایجاد انگیزه در افراد مختلف به بازی کردن را یکی از وظایف انسانی خویش می دانیم.

 

ایجاد انگیزه در افراد

خصوصا برای افرادی که به تازگی دچار بی حوصلگی شدید، افسردگی و تنش، آشفتگی ذهنی و روانی شده‌اند به شدت لازم و واجب است.

مخصوصا اگر این افراد یکی از عزیزانمان باشند، با استفاده از این ترفند ها می توان حسابی حال و هوایشان را عوض کرد و همچنین کمکشان کرد.

پس تا همین جا نیز می توان متوجه این مسئله شد که ترغیب کردن و ایجاد انگیزه، حداقل در همچین موضوعی می تواند نیت و هدف مثبتی داشته باشد؛ حتی فراتر از عزیزانمان، ما هم اکنون در جامعه‌ای زندگی می کنیم که به شدت به بازی و سرگرمی نیازمند هستند.

 

بازی و تایر آن در افسردگی

 

چگونه  می توان افراد را به بازی کردن تشویق کرد؟

در آخر به اینجا میرسیم که چگونه می توان افراد (که شامل فرزند، دوستان و حتی والدین می شود) را به بازی کردن تشویق کرد؟!

تمامی نکته هایی که در ابتدای این مقاله ذکر کردیم را به یاد آورید...شاید این گونه بنظر برسد که آن ترفند ها قرار نیست برای همچین موضوعی کارساز باشند، مسئله‌ی شناخت داشتن را به یاد آورید؛ مثلا شما می دانید که کودک شما فقط از بازی کردن در تبلت خود لذت می برد اما شما می خواهید که او خارج از خانه نیز به بازی کردن بپردازد...در همچین شرایطی می توانید به سراغ برخی از بازی های محیطی و تعاملی بروید که در آن ها هم از محیط واقعی استفاده می شود و هم تبلت و موبایل.

 

توجه داشته باشید که سلیقه و نوع شخصیت افراد می تواند با یکدیگر متمایز باشد، وابسته به نوع شخصیت و سلیقه‌ی هر شخص، فکر شده و سنجیده قدم بردارید و یادتان باشد که شما می خواهید مشوق عزیزانتان باشید و در آن ها ایجاد انگیزه کنید، پس به صورت مستقیم نباید آن ها را مجبور به انجام کاری کنید.

 

نویسنده: میویس.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده
سپیده ودودی گفت:
چه مقاله جالبی واقعا

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش