بازی آرکید به چه نوع بازی هایی گفته می شود و تاریخچه آن چیست؟

بازی آرکید چیست؟

در واقع، بازی های آرکید به دستگاه هایی گفته می شود که احتمالا در فیلم های قدیمی تر آمریکایی زیاد به چشم می خورد؛ دستگاهایی که در کافه ها و رستوران ها وجود داشتند و با استفاده از کارت و یا سکه، افراد می توانستند با این کنسول بازی، خود را سرگرم کنند.

اگر بخواهیم به یک مدل شناخته شده تری از این مدل کنسول های بازی اشاره نماییم، می توانیم به دستگاه های آرکیدی بپردازیم که حالت جرثقیلی داشتند و با استفاده از چنگک این جرثقیل، می بایست شئ مورد نظر خود را بر می داشتید؛ البته که هنوز که هنوز است این دستگاه ها در برخی از شهر بازی ها یافت می شود...

اما اصلی ترین نوع بازی آرکید به همان کنسول هایی باز می گردد که انواع بازی های مختلف با مرراحل بی انتها را روی خود نصف داشتند و این بازی ها نیز بازی های ویدیویی نامیده می شدند.

 

بازی آرکید چیست

 

این کنسول های بازی مانند کنسول های بازی امروزی نبودند و در واقع خیلی متفاوت تر از آن چه که ما امروزه از کنسول ها می بینیم بودند؛ از اصلی ترین تفاوتی که کنسول بازی آرکید با بقیه داشت، می توان به آن اشاره نمود که دسته بازی نداشت و به جای دسته، از دکمه ها و اهرم هایی استفاده می شد. 

در حقیقت، کنسول های بازی آرکید نسخه های غول پیکری از کنسول های دستی و خانگی بودند... اگر چه کنسول های دستی شخصی بودند اما کنسول آرکید به هیچ عنوان شخصی نبود و در واقع مطعلق به فردی بودند که آن را تهیه کرده و در مغازه و یا کارناوال خود قرار داده و قصد کسب درآمد از آن را دارد.

 

کنسول آتاری

 

تاریخچه کنسول های بازی آرکید 

در ابتدا دستگاه های آرکید فقط مختص به بازی نبودند؛ باکس (جعبه) های موسیقی، طالع بینی و آزمایش قدرت، اولین دستگاه های سکه‌ای بودند که به وجود آمدند...

سپس در اواخر سال 1970 میلادی اولین بازی های ویدیویی آرکید به بازار ارائه شدند و تا ده سال آینده، به نقطه قوت و شهرت خود رسیدند؛ از اولین بازی آرکید می توان به بازی مهاجمان فضایی (Space Invaders) اشاره کرد که بسیار محبوب بود و بازی دیگر، ویدیو گیم دانکی کونگ (Donkey Kong) بود که بسیار پر طرفدار بود.

 

تاریخچه بازی آرکید

 

دوران طلائی بازی آرکید با پک من! 

در اواسط سال 1980 اتفاقی افتاد که جهان بازی های کنسولی و بازی آرکید را دگرگون کرد! و آن هم چیزی نبود جز بازی نوستالژی و به شدت محبوب پک من (Pac Man)؛ می توان این طور گفت که بازی پک من که قبلا در مقاله (تاریخچه پک من) راجع به آن کامل تر پرداختیم، باعث شد دستگاه های آرکید صد برابر بیشتر از قبل پر طرفدار شوند و به دوران گلدن تایم و یا همان طلائی خود برسد!

در واقع شما در آن زمان نمی توانستید کنسول بازی را بیابید که روی آن پک من نصب نباشد و در نهایت نیز توانست رکورد بیشترین آمار بازی را در گینس کسب کند...

بعد از آن بود که بازی های دیگری در این سبک راهشان به سمت کنسول های بازی آرکید باز و هموار شد؛ از جمله: مبارزان خیابانی، مورتال کمبث و خیلی از بازی های دیگری که امروزه ما ورژن های جدید و با کیفیت تری را از آن ها مشاهده می کنیم.

 

بازی پک من

 

سقوط کنسول بازی های آرکید... 

همان طور که می دانیم هر چیزی پس از گذراندن دوران طلائی خود به سقوط نزدیک می شود؛ وابسته بر شرایط و اندکی هم سرنوشت پیش رو، می تواند حتی از قبل هم بیشتر محبوب و مشهور شود و یا این که با ظهور و پیشرفت فناوری، دیگر از چشم ها بیوفتد و سقوط را تجربه کند!

در هر صورت، بازی های آرکید نیز از این قاعده مستثنی نبودند و این اتفاق برای کنسول های آرکید نیز افتاد... کنسول هایی همانند بازی های ویدیویی خانگی، آتاری ها، پلی استیشن و ایکس باکس ها خیلی سریع جایگزین کنسول های بازی آرکید شدند و یک تحول عظیم را دنیای گیمینگ به وجود آوردند.

اما می توانست این طور نشود!...

حتی اگر جایگزینی برایش یافت می شد اما باز هم می توانست توانایی رقابت را در خود داشته باشد؛ قطعا دلایل زیادی وجود دارد که برخی از این دلایل در حدی مشهود هستند که حتی لازم به اشاره و ذکر کردن هم ندارند، اما در ادامه این مقاله قصد داریم که به بعضی از آن ها بپردازیم.

 

کنسول آرکید

 

دلیل اصلی سقوط کنسول بازی آرکید 

-از اصلی ترین دلایلی که می توان به آن اشاره نمود، رایگان نبودن این دستگاه ها بود! در صورتی که کنسول های خانگی قطعا و مشخصا به صرفه تر بودند.

-دلیل دوم آن بود که در رابطه با این کنسول ها محدودیت زمانی وجود داشت و گاها حتی افراد برای این بازی ها مدت های طولانی در نوبت و صف می ایستادند که به خودی خود می توانست موجب کلافگی بازیکن ها شود.

-کیفیت پایین صفحه نمایش و خود بازی های آرکید نیز یکی دیگر از دلایل بود...

-از همه مهم تر چه کسی است که ترجیح دهد به جای آن که یک کنسول شخصی برای خود داشته باشد، به سراغ کنسول های بازی عمومی برود؟!

سازنده و کمپانی کنسول بازی آرکید

تقریبا در سال 1950 میلادی بود که دنیای گیمینگ و بازی های ویدیویی شروع کرد به پیشرفته تر شدن؛ اولین بازی که در سبک بازی های ویدیویی ارائه شد و گسترش یافت، بازی جنگ فضایی (Space War) بود که فراتر از بازی های رایانه‌ای پیش رفت.

این بازی در 1962 و توسط دانشجویان و کارمندان (MIT)  بر روی رایانه مرکزی منتشر شد؛ پس تقریبا می توان گفت که کنسول های بازی های آرکید از همان جا منشا گرفتند و پدید آمدند.

(منبع: Wikipedia)

 

بازی space war

 

جمع بندی

فکر می کنم متوجه شده باشید که این دستگاه ها همان طور که یک روزی محبوب و دوست داشتنی بودند، چقدر سریع نیز از میان رفتند!

در واقع نمی توان گفت که این کنسول ها کاملا بی فایده بودند و در واقع می توان گفت که خارج از مبحث نوستالژیک بودنشان، موجب آپدیت شدن کنسول های بازی به مرور زمان شدند... پس ما امروز درباره این صحبت کردیم که بازی های آرکید به چه نوع بازی هایی گفته میشود، تاریخچه آن چه بوده، در چه دوران و توسط چه بازی به بیشترین میزان محبوبیت خود رسید و دلایل سقوط آن...

امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

نویسنده: میویس.

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده
Javid گفت:
واقعا خیلی جالب بود و ای کاش بازم از این دستگاه ها بود
سپیده ودودی گفت:
ولی واقعا نمیصرفیدع نسبت به پی اس و ایکس باکس
hooman گفت:
دلم آتاری خواست ...
Mr گفت:
آیا میشه این بازی ها رو بصوری فیزیکی انجام داد
    مدیریت گفت:
    بله اتفاقا ایده به شدت جالبی هم هست، چرا که نه؟
      Mr گفت:
      منتظر انجامش هستیم
Mr گفت:
آیا میشه این بازی ها رو بصوری فیزیکی انجام داد
بهنام گفت:
اون همه بازی های کنسولی و اینترنتی اومدن و رفتن ولی تنها بازی که ماندگاره و هیچوقت تکراری نمیشه بازی های محیطی هستن که ما آدما خودمون مستقیم داخلش هستیم
اسماعیل گفت:
متاسفانه بچه های امروزه همدمشون شده گوشی ولی ما قدیمیا با بازی های کوچه خیابون بزرگ شدیم یادش بخیر
    مدیریت گفت:
    بله متاسفانه همینطوره.
پیمان گفت:
بازی های اونموقع خیلی بهتر از بازی های الان بودن
علیرضا گفت:
مقاله جالبی بود ممنونم ازتون که به این مسائل میپردازید وبهش اهمیت میدید...ای کاش میشد که سازنده بازی ها یکمی هم وقت برای ساختن بازی های محیطی میکردن

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش