بازی های محلی و عشایری چگونه به چه شکل انجام می شود؟

بازی های محلی

دنیای بازی ها در همه جای جهان و در هر نقطه از زندگی جریان دارد؛ بازی هایی که گویا هیچ وقت قرار نیست به پایان برسند و یا حتی نزدیک شوند! اگرچه هزاران سبک مختلف داریم در این دنیای بی کران، اما امروز می خواهیم به سبکی از بازی ها بپردازیم که شاید یکی از مرکز های اصلی دنیای بازی ها باشد.

 

فصل تابستان...زمانی که هوا گرم می شود و دیگر خبری از سوز و سرمای زمستان نیست؛ مردم محلی و عشایری، در ییلاق خویش، به چه بازی هایی می پردازند؟!

آیا همان بازی هایی را انجام می دهند که ما نیز در شهر با دوستان و آشنایان خود به آن می پردازیم و مشغول می شویم؟ و یا آن ها سبک های متفاوت تری نسبت به ما  دارند، شاید هم واقعا بازی های بهتر و بیشتری نسبت به ما بلد باشند... که البته امروز و در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم.

 

بازی های محلی

 

بازی های محلی چطور بازی هایی هستند؟

در بیشتر بازی های محلی و عشایری، فعالیت فیزیکی و تحرک نقطه ثابت آن است؛ مردم محلی، از پیر و بچه و جوان گرفته تا زن و مرد، به دور یک دیگر جمع می شوند و بازی می کنند. پس می توان به این موضوع اشاره کرد که این بازی ها، به صورت گروهی و دسته جمعی انجام می شوند.

شما همچنین می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید:

 

بازی ساختار یافته چیست؟

بازی آزاد چیست؟

بازی فکری چیست؟

بازی و ورزش و تفاوت میان این دو!

بازی های مفید برای دورهمی

بازی های محیطی و بهترین آن ها در کل ایران!

بازی های محلی و سنتی استان های مختلف

بازی های محیطی و بهترین آن ها در کل جهان!

بازی محیطی چیست؟

 

بازی های محلی ایران

 

آیا بازی های محلی همان بازی های محیطی هستند؟

در جواب این سوال می توان گفت: بله.

بخشی از این بازی ها، تا آن جایی که به صورت گروهی و فیزیکی انجام می شوند، در دسته بازی های محیطی قرار می گیرند. در واقع در روستا ها و مناطقی از این قبیل، به دلیل ضعیف بودن و یا نبودن اینترنت و گوشی های همراه هوشمند، مردم این مناطق، خیلی بیشتر به بازی های محلی و محیطی می پردازند.

بازی های محیطی که زیر مجموعه های زیادی را در خود جای داده است و عملا مرکزی است برای هر گونه فعالیت با نیت تفریح و سرگرمی و هر سبک از بازی! در صورتی که شاید خیلی از ما شهرنشینان ندانند که حتی بازی های محیطی به چطور بازی هایی گفته می شود.

 

بازی های محیطی و محلی

 

معرفی بازی های محلی و تفسیر آن ها!

بازی های محلی: بازی آدیل مانج

بازی (آدیل مانج) و یا همان پنجره بازی، بازی‌ای است که در میان مردم محلی، بیشتر از یک بازی، یک رسم و رسوم است. در این بازی، با استفاده از قرعه کشی، یکی از بازیکنان بر روی زمین می نشیند و پاهای خود را دراز می کند، بقیه بازیکنان باید از روی پاهای آن فرد بپرند. پس از آن که تمامی بازیکنان از روی پاهای او پریدند، حالا نوبت به آن می رسد که پاشنه پای خود را بر روی پنجه پای دیگرش قرار دهد و دوباره بازیکنان باید از روی آن بپرند.

به همین ترتیب، مراحل سخت و دشوار تر می شوند و اگر تا مرحله آخر، تمامی بازیکنان توانسته باشند با موفقیت این مراحل را پشت سر بگذارند، یکی دیگر از بازیکنان نیز به قید قرعه انتخاب می شود و رو به روی بازیکن قبلی می نشیند تا بر سختی این بازی اضافه شود.

برای این بازی، نیازی به وسیله خاصی ندارید و با چند قطعه سنگ و یا چوب نیز می توان آن را انجام داد.

 

بازی آدیل مانج

 

بازی های محلی: بازی تنور

در این بازی، ابتدا بازیکنان باید به دو دسته و گروه تقسیم شوند؛ پس از این از روش های مختلفی نظیر (شیر یا خط) و یا (قرعه کشی) گروهی که نام تنور بر آن می افتد را انتخاب می کنند. بازیکنانی که در گروه تنور قرار دارند باید به صورت دایره وار کنار یک دیگر بایستند و دست ها را نیز به دور گردن فرد کناری بی اندازند و سر هایشان را به هم نزدیک نمایند. حالا یکی از افراد گروه تنور باید خارج از دایره باشد و نقش مراقب را در مقابل تیم مقابل دارد.

تیم رقیب، باید سعی کند خود را به بالای تنور برساند و سوار بر پشت یکی از افراد گروه تنور شود؛ اگر افراد دیگر نیز خود را بر روی تنور بی اندازند و تنور خراب شود، آن تیم برنده بازی خواهد بود... این بازی بیشتر در استان لرستان انجام می شود.

 

بازی تنور

 

بازی های محلی: بازی ترنا

بازی ترنا و یا همان (کمر بند بازی) در بیشتر استان های ایران انجام می شود و هر کدام از این استان های محلی و عشایری، نام جدا گانه‌ای بر روی این بازی گذاشته‌اند. اول از همه، دایره‌ای بر روی زمین کشیده می شود؛ این دایره می تواند وابسته به تعداد بازیکنان، کوچک و یا بزرگ باشد... پس از آن، همانند بازی های قبلی که معرفی کردیم، افراد به دو گروه دسته بندی شده و با استفاده از قرعه کشی و یا به صورت توافقی، یکی از گروه ها در داخل دایره جای گیر شده و گروه دوم، خارج از دایره می ایستند. در این بازی، همان طور که از اسمش مشخص است، نیاز به چند کمربند داریم و افرادی هم که داخل دایره ایستاده‌اند، باید کمر بند ها را به صورتی که فاصله مساوی دارند و در حالت افقی، طوری قرار دهند که یک سر کمر بند بر روی خط دایره و طرف دیگر آن به سمت مرکز دایره باشد (از این رو بهتر است که دایره صاف و مناسب کشیده شده باشد.)

هر یک از افراد گروهی که داخل دایره هستند باید برای محافظت از کمربند ها پای خویش را بر روی آن بگذارند و با پای دیگر به گروه مخالف اجازه وارد شدن به دایره را ندهد. گروهی که خارج از دایره قرار دارد نیز وظیفه دارند که کمر بند را بدزدند و یا افراد داخل دایره را از دایره خارج کنند. اگر یکی از کمر بند ها به دست گروه خارج از دایره بی افتد، آن ها با همان کمربند، سعی می کنند که افراد گروه داخل دایره را از پا در آورند و آن ها را شکست دهند.

 

بازی محلی ترنا

 

جمع بندی

همان طور مشاهده کردید، این بازی ها، بازی هایی هستند که در مناطق محلی ایران انجام می شوند و جزو بازی های محلی و عشایری ما هستند. اگرچه ممکن است که بسیاری از ما این بازی های محلی را فراموش کرده باشیم و بازی های آنلاین و ویدیو گیم ها را جایگزین آن ها کرده باشیم، اما در مناطق محلی و روستایی، این بازی ها همچنان انجام می شوند.

در هر صورت نظر شما در رابطه با این بازی ها چیست؟!

 

نویسنده: میویس.

منبع: (www.beytoote.com)

 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش