بازی آزاد چه تاثیری می تواند بر روی کودکان داشته باشد؟!

بازی آزاد چیست؟

بازی ها دنیایی را ساخته‌اند که در آن هیچ گونه محدودیتی وجود نداشته باشد؛ حالا می خواهد این محدودیت زمانی باشد و یا مکانی. در هر صورت شاهد آن هستیم که بازی ها ژانر های مختلفی دارند و یکی از این زیر شاخه ها، بازی های آزاد و یا همان بازی آزاد می باشد.

اما بازی آزاد یعنی چه؟! آیا تا به حال چنین جمله‌ای به گوشتان خورده است؟
امروز و در این مقاله، قصد داریم درباره بازی های آزاد صحبت کنیم...

 

بازی آزاد چیست

 

در واقع می توان گفت که بازی آزاد، به بازی هایی گفته می شود که کودک در انتخاب نوع فعالیت و... آن آزادانه حق گزینش داشته باشد؛ تا آن جایی که هر کودک و انسانی از دیگری متفاوت است و خلاقیت و ذهنیت ها فراوان و گوناگون است، این بازی ها به صورت گسترده‌ای پیش می روند. کودک می تواند انتخاب کند که در چه زمان، مکان، با چه وسیله‌ای و به چه شکلی، بازی خود را جلو ببرد.

برای آن که بهتر متوجه شوید یک زمین بازی و یا پارک را در نظر بگیرید... کودک می تواند انتخاب کند که با کدام وسیله بازی، خود را سرگرم کند، می خواهد سرسره باشد، تاب و یا حتی با دوستان خود در آن محیط به بازی های محیطی و شکار گنج بپردازد.

شما همچنین می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید:

 

اتاق فراری به نام گنج کارت

دریچه‌ای به دنیای بازی ها

بازی فکری چیست

بازی و ورزش

بازی برای دورهمی

گنج یابی در بوستان های شهر کرج

بازی محیطی چیست

 

بازی برای کودکان

 

بازی آزاد، یک آموزش مفید برای کودکان

بازی های مختلفی وجود دارند که از قضا، هر کدام از این بازی ها فواید خود را دارند؛ بازی آزاد نیز همانند مابقی سبک های بازی ها، توانایی زیادی در پرورش و آموزش کودک دارد.

کودکان، توانایی فوق العاده بالایی در خیال پردازی دارند. آن ها می توانند ساعت ها خود را با این خیال پردازی ها سرگرم و مشغول کنند و جدای از این ها، لذت نیز ببرند.

تصور کنید که کودک می خواهد یک شعر و یا ترانه را حفظ کند؛ چه اتفاقی می افتد؟! بله! مهارت ذهنی و زبانی‌اش تقویت می شود.

 

تصور کنید کودک شروع به نقاشی کشیدن کند و علاقه خود را نسبت به هنر نشان دهد... دقیقا در همین زمان است که بهترین معلم ممکن در اختیارش قرار می گیرد و آن کودک با آزمون و خطا در نهایت ممکن است در بزرگسالی تبدیل به یک هنرمند خلاق شود!

و دقیقا در همین زمان است که ذهنیت و استعداد هایش شروع به شکوفا شدن می کند.

زمانی را به یاد می آورم که سواد خواندن و نوشتن نداشتم، اما علاقه بیش از حدی را در خود نسبت به نوشتن و نویسندگی احساس می کردم. کاغذی را جلوی خود قرار می دادم و با نقاشی کردن، داستان های خیالی درون ذهنم را پیش می بردم.

بله...بازی آزاد یعنی همین!

 

آموزش و بازی

 

فواید بازی آزاد

هر چه هم که نباشد، نوبت به آن رسیده است که برویم سراغ فواید اصلی بازی آزاد برای کودکان:

 

کشف کردن!

زمانی که کودک شروع به بازی می کند، در دنیای واقعی و خیالی که دارد، به صورت همزمان غرق می شود؛ در نهایت آن ها چیز هایی را در دنیای واقعی کشف می کنند که باعث هیجان زدگی‌اشان می شود. به همین ترتیب، کودکان خواستار آن می شوند که بیشتر و بیشتر کشف کنند و کنجکاویت آن ها تحریک می شود.

تقویت اعتماد بنفس

کودکانی وجود دارند که به دلایلی از جمله: خجالتی بودن و یا درونگرا بودن، ترجیح می دهند که خودشان به تنهایی به بازی کردن بپردازند. بازی آزاد این توانایی را به آن ها می دهد که بتوانند بدون آن که احساس ناراحتی داشته باشند، افکار، رویا ها و احساسات‌اشان را در خلوت خود بروز دهند و همین هم مسبب تقویت اعتماد بنفس آن ها می شود.

 

تحرک فیزیکی

بازی آزاد شکل های مختلفی دارد، اما بیشتر آن ها به گونه‌ای هستند که جسم را به تحرک وا دارند؛ تا آن جایی که کودکان امروزی، فعالیت فیزیکی کافی را ندارند، بازی آزاد می تواند این نیاز را برای کودک تامین کند.

 

فواید بازی کردن

 

سن مناسب برای بازی های آزاد

بهتر است خانواده و والدین، کودک را از سنین پایین به بازی های آزاد تشویق کنند. تشویق کردن والدین نباید حالت اجبار بر خود بگیرد چرا که می تواند نتیجه معکوس نشان داده و یا کودک را از بازی، دلزده کند.

 

روش صحیح تشویق کردن کودک

با او صحبت کنید و به حرف و یا خیال پردازی هایش گوش فرا دهید؛ وقتی کودک خود را بشناسید و از چیز هایی که در سرش می گذرد مطلع شوید، راحت تر می توانید از او حمایت کنید و بازی بر طبق میل او را پیشنهاد دهید.

سعی کنید راهنمای او باشید! متاسفانه بیشتر والدین، وقتی می بینند که کودکشان به مشکلی بر خورده است، سریع به کمکش می روند و مسئولیت کودک را به گردن می گیرند. این گونه ممکن است مودک بد عادت شود و در آینده مسئولیت های خودش را قبول نکند!

 

خانواده در بازی

 

آیا بازی های آزاد می توانند خطرناک باشند؟!

خیر؛ قطعا اگر با نظارت والدین این بازی ها صورت بگیرد، خطری کودک را تهدید نخواهد کرد.

البته منظور از نظارت، به صورت غیر مستقیم است بیشتر، چون همان طور که بالاتر اشاره کردم، گاهی وقت ها بهتر است که کودک به تنهایی به بازی کردن بپردازد.

جمع بندی

بازی های آزاد، سبکی از بازی ها هستند که باعث آشنایی بیشتر کودک با دنیای اطراف و درون خود می شود؛ همان بازی هایی که کودک در زمان اوقات فراغت و اکثرا به تنهایی انجامشان می دهد. بازی آزاد، می تواند بسیار مفید باشد و بهترین آموزگار برای فرزندان شما باشد... پس بهتر است از سنین پایین، آن ها را به این سبک از بازی، تشویق کرده و برای راحتی خیال خودتان، به طور غیر مستقیم، بر روی کودک نظارت داشته باشید.

شما همچنین می توانید در صورت علاقه، مقالات زیر را مطالعه نمایید:

 

نقش بازی در شادابی و سلامت

بازی فکری

فرهنگ سازی با بازی

فواید بازی های محیطی

نقش والدین در انتخاب بازی برای کودکان

 

امیدوارم که خواندن این مقاله برایتان لذت بخش و کارآمد بوده باشد.

نویسنده: میویس.

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده
ویدا گفت:
دقیقا این سبک از بازی ها واسه بچه ها خیلی مفیدن... بنظرم تو مهد کودک هام باید بیشتر بهش پرداخته بشه

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش